Szaporodnak a környezettudatos divatcégek, melyek hulladékból készítik el termékeiket, ezzel csökkentve ökológiai tehertételüket. A nagy márkák és az ismeretlen startupok is újrafeldolgozott műanyagból gyártanak sportcipőket.
A fogyasztók hajlandók olyan árukat venni, amik nemcsak gyártóik profitráját, hanem nemes ügyeket (is) szolgálnak. Például bolygónk megmentését, a környezetszennyezés csökkentését.
PET-armageddon: a PET-palackok az elmúlt években kedvelt alapanyagai lettek a divatipar és más szektorok cégeinek, hiszen elképesztően felpörgött az italospalackok forgalma az elmúlt tíz évben, s többségük az óceánokban végzi. A PET strapabíró anyag, és ráadásul 100 százalékban újrahasznosítható.
2016-ban a hat legnagyobb globális italgyártó által piacra dobott PET-palackoknak csak kevesebb, mint 50 százalékát gyűjtötték be, és kevesebb, mint 7 százalékukat hasznosították újra, állította a Greenpeace. A hat nagy italgyártó, a Coca-Cola, a PepsiCo., a Suntory, a Danone, a Dr. Pepper Snapple és a Nestlé száz százalékban újrahasznosítható palackokba adagolják nedűiket, azonban ezek a palackok csak 6,6 százalékban tartalmaznak újrahasznosított műanyagot, és 93,4 százalékban újonnan gyártott műanyagból állnak.
Ha folytatjuk a műanyag-csomagolások és -palackok elhajítását, 2050-re – súlyát tekintve – több műanyag lesz az óceánokban, mint hal. A csendes-óceáni műanyagszemét-sziget tíz éve még Franciaország méretének megfelelő kiterjedéssel bírt, ma már a háromszorosa.
A világmárkák közül eddig az Adidas tudta a legsikeresebben és legrámenősebben kiaknázni a fogyasztók környezettudatosságát, vagyis hogy hajlandók olyan cipőket vásárolni, amik hulladékot terelnek el a szeméttelepekről – és az óceánokból, amik korunk új szeméttelepei –, hogy inkább alapanyagként szolgáljanak új termékek gyártásához.
Az Adidas olyan cipőket dobott piacra, amelyek az óceánból kifogott plasztikból készültek, s olyat is, mely biológiailag lebomló.
A zokni nélkül is viselhető cipőkre szakosodott Vivobarefoot minden pár cipője elkészítéséhez 17 PET-palackot használnak fel, amik így nem 400 évig bomlanak le a természetben, hanem újra hasznosulnak.
A Vivobarefoot adatai szerint 2017-ben az emberiség másodpercenként egymillió műanyag italospalackot vásárolt. A 2015-ben elindított fenntartható gyártás jegyében a cég egész termékvonallal állt elő, az újraplasztikot beépítik városi cipőkbe, túracipőkbe, sportcipőkbe, tengerparti sétára alkalmas lábbelikre is. A cipők ára 75 és 210 dollár között mozog, azaz 63 és 185 ezer forint közötti összegekről van szó.
A Vivobarefoot „vegán” termékvonallal is rendelkezik, s 2018-ban ezek 50 százalékánál is elkezdte alkalmazni az újrahasznosított műanyagokat. A cég kecskebőr cipőibe és tornacipőibe is beépít 50 százalékban újrahasznosított műanyagot.