Az eTourEurope verseny lényege elsősorban nem a gyorsaság – bár természetesen a helyezéseket kihirdetik – hanem az, hogy a versenyzők minél nagyobb távolságokat tegyenek meg elektromos autóikkal, ezzel is demonstrálva a környezetbarát járművek megbízhatóságát.
Idén a hivatalos versenytáv 3600 kilométer volt, amelyet 14 csapat tett meg összesen 9 főváros érintésével. A mezőny június 9-én indult Münchenből, hogy Stuttgart, Luxemburg, Brüsszel, Eindhoven, Berlin, Drezda, Pozsony, Budapest, Zágráb és Ljubljana érintésével június 18-án fussanak be a salzburgi célba. Az induló autóknak naponta átlagosan 402 kilométert kellett megtenniük. A megmérettetés különösen sikeresnek bizonyult, ugyanis minden induló – még ha kisebb-nagyobb bonyodalmak árán is – végül célba ért, megvalósítva ezzel az eTourEurope szervezőinek három évvel ezelőtti célkitűzését.
Magyarországot Biró Csongor mellett Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu főszerkesztője képviselte, aki egy Ford Focus Electric típusú, tisztán elektromos hajtású autóval szállt versenybe. A hosszú teszt során az autó a vártnál is jobb eredményeket hozott, hiszen kiderült, hogy az ígért 225 km-es hatótáv helyett 250 km is gond nélkül teljesíthető volt, és takarékos használat mellett akár 310 kilométert is megtett egyetlen töltéssel.
Így – mint a címben is olvashatjuk – a magyar csapatnak az előírt versenytáv majdnem kétszeresét is sikerült teljesítenie, mivel a rajt helyszínére is ki kellett vezetniük, majd a verseny befejezése után Salzburgból is négy keréken jöttek haza Magyarországra.
„Izgalmas volt, mert bár fel voltam szerelkezve a szükséges okostelefonos alkalmazásokkal, amelyekkel a töltőpontokat igénybe lehet venni, bizony előfordult, hogy ezek nem voltak nyitva, vagy csak simán nem működtek” – mesélte kérdésünkre Katona Mátyás. „Külföldön pedig a telefonom adatroamingja okozott gondot, ugyanis emiatt nem tudtam használni az applikációt. Az autóm töltőjével is adódott egy kis bonyodalom, de köszönhetően a Ford hazai és nemzetközi támogatásának, ezt is sikerült menet közben orvosolni.”
A kalamajka miatt a magyar autónak a versenyben az összetett harmadik helyet kellett feladni, de sokáig úgy tűnt, hogy maga a versenyen való részvétel is kérdésessé válik a töltőpontok hibái és az autó műszaki problémája miatt. Az elektromos autók világában még kevésbé otthonosan mozgó olvasóink kedvéért el kell mondanunk, hogy különféle technológiákkal lehet a villanyautókat feltölteni, ezek között azonban hatalmas eltérések lehetnek a módszertől függően.
„Létezik a konnektoros töltés, ami kényelmes, viszont elég lassú, körülbelül 15 óra kell hozzá” –magyarázta Katona Mátyás. „Aztán ott vannak az úgynevezett Type-2 töltők, amivel nagyjából 5 óra alatt lehet feltölteni az autót. Illetve ott vannak a CCS-típusú gyorstöltők, amelyekkel 30-40 perc alatt 80 százalékos töltöttséget érhetünk el.”
A fiaskónak köszönhetően ezért a magyar autó fél napos hátrányba került a verseny pénteki napján: míg a legtöbb versenyző reggel fél 9-re érte el az egyik szükséges töltőt, Mátyás csak este kilenckor futott be oda. Ettől függetlenül nagyon boldog volt, mert péntek délután még úgy nézett ki, hogy kénytelen lesz feladni a versenyt.
„Az eTour napi győztesei egy csillagot kapnak az autójukra” – mondta a szakember. „Annak elismeréseként, hogy hosszú küzdés árán sikerült versenyben maradunk, a szervezők az eTour legkitartóbb versenyzőjének választottak minket. Ezért különdíjként mi is kaptunk egy csillagot a nagy visszatérésünkért.”
Katona Mátyás szerint az elektromos autók ma már könnyedén felveszik a versenyt benzines társaikkal, ami a hatótávolságot és a megbízhatóságot illeti. A szakember kiemelte, hogy ha az európai töltőhálózat még megbízhatóbbá válik a jövőben, az elektromos autózás hihetetlenül költséghatékony és nem mellesleg tiszta, csendes alternatívát jelent majd a hagyományos, belső égésű motoros járművekkel szemben.
„Az általunk használt Ford Focus Electric teljesítménye megegyezik egy kétliteres szívó benzines, vagy egy kisebb, 1,4-1,5 literes turbós autóéval” – mondta az Autónavigátor.hu főszerkesztője. „5500 kilométert tettünk meg összesen, a teljes üzemanyagköltségünk – vagyis a töltőpontok használati díja – viszont húszezer forint volt csupán. Kellemes meglepetés, hogy Nyugat-Európában sok helyen – szállodákban, de akár köztéri parkolókban is – teljesen ingyenesen lehet használni a töltőket. Ha az ember kellően felkészül utazás előtt, ezzel jelentős költségmegtakarítást lehet elérni. Ez pedig nem a jövő zenéje, mert egy kis szervezéssel már ma is simán meg lehet csinálni egy ilyen léptékű túrát.”
Az eTourEurope 2017-et végül Jiří és Luděk Bočánek nyerték Csehország színeiben, ők 45 óra és 49 perc leforgása alatt teljesítették a 3460 kilométeres távot. Ez annyit jelent, hogy átlagsebességük 75,5 kilométer volt óránként (beleszámítva a dugókat, a nagyvárosi forgalmat és az út közbeni megállásokat is).
Forrás: hvg.hu | Kép: Formula.hu
Idén a hivatalos versenytáv 3600 kilométer volt, amelyet 14 csapat tett meg összesen 9 főváros érintésével. A mezőny június 9-én indult Münchenből, hogy Stuttgart, Luxemburg, Brüsszel, Eindhoven, Berlin, Drezda, Pozsony, Budapest, Zágráb és Ljubljana érintésével június 18-án fussanak be a salzburgi célba. Az induló autóknak naponta átlagosan 402 kilométert kellett megtenniük. A megmérettetés különösen sikeresnek bizonyult, ugyanis minden induló – még ha kisebb-nagyobb bonyodalmak árán is – végül célba ért, megvalósítva ezzel az eTourEurope szervezőinek három évvel ezelőtti célkitűzését.
Magyarországot Biró Csongor mellett Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu főszerkesztője képviselte, aki egy Ford Focus Electric típusú, tisztán elektromos hajtású autóval szállt versenybe. A hosszú teszt során az autó a vártnál is jobb eredményeket hozott, hiszen kiderült, hogy az ígért 225 km-es hatótáv helyett 250 km is gond nélkül teljesíthető volt, és takarékos használat mellett akár 310 kilométert is megtett egyetlen töltéssel.
Így – mint a címben is olvashatjuk – a magyar csapatnak az előírt versenytáv majdnem kétszeresét is sikerült teljesítenie, mivel a rajt helyszínére is ki kellett vezetniük, majd a verseny befejezése után Salzburgból is négy keréken jöttek haza Magyarországra.
„Izgalmas volt, mert bár fel voltam szerelkezve a szükséges okostelefonos alkalmazásokkal, amelyekkel a töltőpontokat igénybe lehet venni, bizony előfordult, hogy ezek nem voltak nyitva, vagy csak simán nem működtek” – mesélte kérdésünkre Katona Mátyás. „Külföldön pedig a telefonom adatroamingja okozott gondot, ugyanis emiatt nem tudtam használni az applikációt. Az autóm töltőjével is adódott egy kis bonyodalom, de köszönhetően a Ford hazai és nemzetközi támogatásának, ezt is sikerült menet közben orvosolni.”
A kalamajka miatt a magyar autónak a versenyben az összetett harmadik helyet kellett feladni, de sokáig úgy tűnt, hogy maga a versenyen való részvétel is kérdésessé válik a töltőpontok hibái és az autó műszaki problémája miatt. Az elektromos autók világában még kevésbé otthonosan mozgó olvasóink kedvéért el kell mondanunk, hogy különféle technológiákkal lehet a villanyautókat feltölteni, ezek között azonban hatalmas eltérések lehetnek a módszertől függően.
„Létezik a konnektoros töltés, ami kényelmes, viszont elég lassú, körülbelül 15 óra kell hozzá” –magyarázta Katona Mátyás. „Aztán ott vannak az úgynevezett Type-2 töltők, amivel nagyjából 5 óra alatt lehet feltölteni az autót. Illetve ott vannak a CCS-típusú gyorstöltők, amelyekkel 30-40 perc alatt 80 százalékos töltöttséget érhetünk el.”
A fiaskónak köszönhetően ezért a magyar autó fél napos hátrányba került a verseny pénteki napján: míg a legtöbb versenyző reggel fél 9-re érte el az egyik szükséges töltőt, Mátyás csak este kilenckor futott be oda. Ettől függetlenül nagyon boldog volt, mert péntek délután még úgy nézett ki, hogy kénytelen lesz feladni a versenyt.
„Az eTour napi győztesei egy csillagot kapnak az autójukra” – mondta a szakember. „Annak elismeréseként, hogy hosszú küzdés árán sikerült versenyben maradunk, a szervezők az eTour legkitartóbb versenyzőjének választottak minket. Ezért különdíjként mi is kaptunk egy csillagot a nagy visszatérésünkért.”
Katona Mátyás szerint az elektromos autók ma már könnyedén felveszik a versenyt benzines társaikkal, ami a hatótávolságot és a megbízhatóságot illeti. A szakember kiemelte, hogy ha az európai töltőhálózat még megbízhatóbbá válik a jövőben, az elektromos autózás hihetetlenül költséghatékony és nem mellesleg tiszta, csendes alternatívát jelent majd a hagyományos, belső égésű motoros járművekkel szemben.
„Az általunk használt Ford Focus Electric teljesítménye megegyezik egy kétliteres szívó benzines, vagy egy kisebb, 1,4-1,5 literes turbós autóéval” – mondta az Autónavigátor.hu főszerkesztője. „5500 kilométert tettünk meg összesen, a teljes üzemanyagköltségünk – vagyis a töltőpontok használati díja – viszont húszezer forint volt csupán. Kellemes meglepetés, hogy Nyugat-Európában sok helyen – szállodákban, de akár köztéri parkolókban is – teljesen ingyenesen lehet használni a töltőket. Ha az ember kellően felkészül utazás előtt, ezzel jelentős költségmegtakarítást lehet elérni. Ez pedig nem a jövő zenéje, mert egy kis szervezéssel már ma is simán meg lehet csinálni egy ilyen léptékű túrát.”
Az eTourEurope 2017-et végül Jiří és Luděk Bočánek nyerték Csehország színeiben, ők 45 óra és 49 perc leforgása alatt teljesítették a 3460 kilométeres távot. Ez annyit jelent, hogy átlagsebességük 75,5 kilométer volt óránként (beleszámítva a dugókat, a nagyvárosi forgalmat és az út közbeni megállásokat is).