A CAR-REC Gépjárműroncs-kezelő Nonprofit Kft. 2017-ben is folytatni kívánja a 2015. január 1-jével hatályba lépett 95%-os hasznosítási arány elérése érdekében végzett kutatási, koordinációs szerepét. Ehhez jó lehetőséget kínál az Alcufer Kft. mint projektvezető és konzorciuma által elnyert „Haszongépjárművek előkezelésére, szétszerelésére, bontására, újrahasznosítására vonatkozó kutatás-fejlesztési program végrehajtása az OPTISOL konzorcium keretében” című és GINOP-2.2.1-15-2016-00024 azonosító projektje.
A projektben a projektvezető mellett a Dél-Konstrukt Kft., a Miskolci Egyetem, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Kft., valamint a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem vesznek részt. A 2017. január 1-jével induló kétéves futamidejű projekt keretében a felek az Alcufer Kft. szolnoki hulladékkezelő telephelye melletti területen egy két csarnokból álló haszongépjármű mintabontó üzemet hoznak létre, ahol a Magyar Állam tulajdonában levő, 10 leggyakrabban előforduló haszongépjárművet (autóbuszt és teherautót) fognak szétbontani, szerkezeti anyagai meghatározása és a bontásukhoz tartozó optimális technológiai sorrend felállítása mellett. Mindez jól szolgálja azt a célt, hogy a haszongépjármű flotta hazai megújítása miatt létrejövő, életciklusa végére jutó buszok és teherautók is a lehető leginkább környezetbarát módon, legkisebb környezeti ártalom okozása mellett kerüljenek újrahasznosításra, jussanak vissza szerkezeti anyagaik az anyagkörfolyamatokba. Az immár több mint másfél éve hatályos 95 százalékos előírt hasznosítási mértéken belül 85 százalék az anyagában előírt, 10 százalék az energetikai hasznosítás lehetősége.
Ez utóbbi elérését szolgálja az Alcufer Kft. fehérvárcsurgói telephelyén korábban megvalósított termokatalikus hőbontó 2016. július eleje óta folyamatban lévő ipari beüzemelése. A várható üzemi hőmérsékleten eddig végzett „melegpróbák” sikeresek voltak, jól vizsgázott mind az előtüzelő kamra, mind a reaktor, mind a hőátadó/hőcserélő rendszerek. Átmeneti technológiai korszerűsítések váltak szükségessé az anyagbeadagoló rendszerben (a kétlépcsős extrudálási folyamatban), amelyek elvégzését követően a melegüzemi próbák – a tervek szerint – október végével folytatódtak. A jelenlegi állapot szerint november közepére már láthatóvá válik az ipari beüzemelés további menetrendje és az ehhez szükséges engedélyeztetés folyamata.
Az energetikai hasznosítás mellett nagyon fontos az anyagában történő újrahasznosítás további előmozdítása is. Az autóroncsokban levő 70-75 százaléknyi fémtartalom az alkalmazott shredderezéses feldolgozás technológiai rendszerében ugyan csaknem teljes mértékben újrahasznosításra kerül, közel sem igaz ez azonban a járművekben levő 12-15 (tömeg)százaléknyi műanyag és 3-6 (tömeg)százaléknyi gumi termékre. A műanyag alkatrészek közül már az 53/2000/EK alaprendeletben is az ajánlott előbontás keretei között eltávolításra/kibontásra javasolták a lökhárítót, műszerfal burkolatot, tüzelőanyag-tartályt, üléseket, míg a gumitermékekből a gumiabroncs mellett a tömítő-/szigetelő gumik és a motortéri nagyobb gumitömlők voltak ebben a kategóriában. Az elmúlt időszakban Magyarországon is ígéretes technológiák jelentek meg az anyagában történő újrahasznosítás elvégzésére, azonban ezek sikeressége elsősorban akkor szavatolt, ha a jelentősebb méretű/tömegű darabokat még a shredderezéses őrlést megelőzően kézi előbontással távolítják el. Ellenkező esetben a rengeteg különféle anyag és a feldolgozott roncsban levő bennmaradt üzem- és segédanyagok az általuk okozott szennyeződéseken keresztül meggátolhatják az anyagában történő újrahasznosítást.