A felnőtteknek szánt adventi naptárak trendjére, mint „felesleges fogyasztásra” hívják fel a figyelmet az ünnepek közeledtével egyes angol környezetvédő csoportok, melyek szerint a sok, egyesével csomagolt termék hozzájárul a túlzott és pazarló fogyasztáshoz.
Míg egykor a gyerekek izgatottan nyitottak ki minden nap egy kis fület az akkori adventi naptárakon, hogy megnézzék, milyen ünnepi kép rejlik mögötte, napjainkban a felnőttek is számolhatják a karácsonyig hátralévő napokat azoknak a termékeknek a segítségével, amelyek szinte bármilyen termékcsoportot tartalmazhatnak, a luxus szépségápolási termékektől az instant krumplipüréig. A vásárlásnak csak a csilalgos ég szab határt, Angliában 30, de 275 fontért is kapható az idén ilyen kalendárium.
Egyes angol zöldszervezetek azonban aggodalmukat fejezték ki a kalendáriumokban található 24 termékkel kapcsolatban, amelyeket naponta ki kell csomagolni – ráadásul a kínálatban bőven találni olyasmiket is, amelyekre a vásárlóknak valójában nincs is szükségük, de a vágyott aprósággal együtt ezt is kénytelenek megvásárolni.
„Az ilyen adventi naptárak valószínűleg mindössze két-három olyan dolgot tartalmaznak, amire valójában szüksége van a vevőknek, és húsz vagy még több olyan dolgot, ami lényegében teljesen felesleges.” – mondja Anna Diski, a Greenpeace UK műanyag-kampányának felelőse.
Az Ipsos kutatása szerint a britek 70%-a vásárol ilyenkor, ünnepek előtt valamilyen adventi naptárat. Míg a legtöbben csokoládés kalendáriumokat vesznek (84%), a szépségnaptárak is egyre népszerűbbek (15%), a játékokkal töltött naptárak (14%) és a nem csokoládés éllemiszert tartalmazó változatok (10%) mellett.
A szépségszakértő, újságíró és író, Sali Hughes szerint fontos arra a kérdésre összpontosítani, hogy vajon megvennénk-e legalább öt adventi terméket az adott kalendárium tartalmából, ha azokat nem készletként, akciós áron kínálnák? „Ha a válasz igen, akkor valószínűleg megérte megvenni az adott adventi kalendáriumot.” Ha nem, akkor megint valami csábízó újdonságért adtunk ki pénzt. A szakember szerint az is jó taktika, ha elképzeljük az összes terméket egy halomban, a csábító csomagolás nélkül. Ha így már nem is tűnik olyan vonzó dolognak a vásárlás, akkor valóban múlandó dolgokért fizettünk.
Dr. Christopher Carrick, a Lignin Industries bioműanyag-gyártó alapítója szerint a kormányzati jogszabályok valószínűleg hatással lesznek az ezen kalendáriumokat gyártó cégekre is, amelyek várhatóan jobban átgondolják, milyen mennyiségű csomagolóanyagot használjanak e termékek piacr dobásakor.
„Idén a márkáknak nagyobb felelősségük lesz a csomagolással kapcsolatos hulladékköltségekért.” – tette hozzá Carrick.














