A felnőtteknek szánt adventi kalendáriumokat vették górcső alá a brit zöldek

A felnőtteknek szánt adventi naptárak trendjére, mint „felesleges fogyasztásra” hívják fel a figyelmet az ünnepek közeledtével egyes angol környezetvédő csoportok, melyek szerint  a sok, egyesével csomagolt termék hozzájárul a túlzott és pazarló fogyasztáshoz.

Míg egykor a gyerekek izgatottan nyitottak ki minden nap egy kis fület az akkori adventi naptárakon, hogy megnézzék, milyen ünnepi kép rejlik mögötte, napjainkban a felnőttek is számolhatják a karácsonyig hátralévő napokat azoknak a termékeknek a segítségével, amelyek szinte bármilyen termékcsoportot tartalmazhatnak, a luxus szépségápolási termékektől az instant krumplipüréig. A vásárlásnak csak a csilalgos ég szab határt, Angliában 30, de 275 fontért is kapható az idén ilyen kalendárium.

Egyes angol zöldszervezetek azonban aggodalmukat fejezték ki a kalendáriumokban található 24 termékkel kapcsolatban, amelyeket naponta ki kell csomagolni – ráadásul a kínálatban bőven találni olyasmiket is, amelyekre a vásárlóknak valójában nincs is szükségük, de a vágyott aprósággal együtt ezt is kénytelenek megvásárolni.

 „Az ilyen adventi naptárak valószínűleg mindössze két-három olyan dolgot tartalmaznak, amire valójában szüksége van a vevőknek, és húsz vagy még több olyan dolgot, ami lényegében teljesen felesleges.” – mondja Anna Diski, a Greenpeace UK műanyag-kampányának felelőse. 

Az Ipsos kutatása szerint a britek 70%-a vásárol ilyenkor, ünnepek előtt valamilyen adventi naptárat. Míg a legtöbben csokoládés kalendáriumokat vesznek (84%), a szépségnaptárak is egyre népszerűbbek (15%), a játékokkal töltött naptárak (14%) és a nem csokoládés éllemiszert tartalmazó változatok (10%) mellett.

A szépségszakértő, újságíró és író, Sali Hughes szerint fontos arra a kérdésre összpontosítani, hogy vajon megvennénk-e legalább öt adventi terméket az adott kalendárium tartalmából, ha azokat nem készletként, akciós áron kínálnák? „Ha a válasz igen, akkor valószínűleg megérte megvenni az adott adventi kalendáriumot.” Ha nem, akkor megint valami csábízó újdonságért adtunk ki pénzt. A szakember szerint az is jó taktika, ha elképzeljük az összes terméket egy halomban, a csábító csomagolás nélkül. Ha így már nem is tűnik olyan vonzó dolognak a vásárlás, akkor valóban múlandó dolgokért fizettünk.

Dr. Christopher Carrick, a Lignin Industries bioműanyag-gyártó alapítója szerint a kormányzati jogszabályok valószínűleg hatással lesznek az ezen kalendáriumokat gyártó cégekre is, amelyek várhatóan jobban átgondolják, milyen mennyiségű csomagolóanyagot használjanak e termékek piacr dobásakor.

„Idén a márkáknak nagyobb felelősségük lesz a csomagolással kapcsolatos hulladékköltségekért.” – tette hozzá Carrick.

Forrás: The Guardian, fotó: Hello Subscription

FRISS HÍREK

ROVATOK

AKTUÁLIS LAPSZÁM

2025. augusztus-szeptember

2025. október

A Zöld Ipar (ZIP) Magazin, a hulladékgazdálkodás, a megújuló energia és a környezetvédelem szakmai folyóirataként 2011 óta hónapról hónapra beszámol a három terület szereplőit leginkább foglalkoztató hazai és külföldi aktualitásokról.

KAPCSOLAT

Tulajdonos és felelős kiadó: Hulladékgazdálkodók Országos Szövetsége (HOSZ)

Postacím:
1088 Budapest, Vas u. 12. II/2.

Elérhetőség:
Email: [email protected] | [email protected]
Tel: 00361 422 1428

Médiaajánlat | Online hirdetések

Adatkezelési tájékoztató: itt elolvashatja.

AKTUÁLIS LAPAJÁNLÓ

Olvasson bele aktuális lapunkba.

2025. október2025. augusztus
Iratkozzon fel hírlevelünkre!