Sok milliárd képeslap, többtízezer focipályát lefedő csomagolóanyag és karácsonyfák tömkelege kerül a kukába, de kartondobozok is szép számmal akadnak.
A karácsonyi időszakban a legtöbb országban az ajándékozások, a dekoráció és a megnövekedett számú bevásárlások miatt jelentősen nő a hulladék mennyisége. Az Egyesült Államokban átlagosan 25%-kal, az Egyesült Királyságban pedig 30%-kal termelődik több szemét ebben az időszakban – utóbbiban a becslések szerint karácsony után körülbelül 1 milliárd képeslap kerül a kukába.
Tovább ront a körülményeken az is, hogy a pandémiás helyzet és a korlátozások miatt az idei évben az ajándékok beszerzésétől a karácsonyi nagybevásárlásig szinte minden a digitális térben zajlik, ami az általában feleslegesen nagy és legtöbbször nem környezetkímélő csomagolásoknak köszönhetően tovább növeli a hulladék mennyiségét. A plasztik csomagolásokból évente így is mintegy 315 500 tonna keletkezik Magyarországon, ezért is fontos, hogy amikor csak lehet, a fenntartható csomagolóanyagokat válasszuk, legyen szó az ajándékozásról, a dekorálásról, vagy az online rendelésekről, és gyűjtsük szelektíven a szemetet, hogy ami arra alkalmas, visszakerülhessen a körforgásba.
Az elmúlt évek edukációjának köszönhetően egyre több környezettudatosságot visznek az emberek a karácsonyi vásárlási szokásaikba – azaz vesznek a mutatós, de műanyagban gazdag fényes csomagolópapír és szalag helyett újrahasznosítottat, küldenek elektronikus képeslapot szeretteiknek, készítenek karácsonyi dekorációt 100%-ban újrahasznosítható anyagból, például hullámkartonból, és gyűjtik szelektíven a szemetet –, mégis számos felmérés bizonyítja, hogy az ünnepi szezonban világszerte megnövekszik a hulladéktermelés.
Az Egyesült Államokban például 25%-kal több szemetet dobnak ki Hálaadás és Újév között, mint az év bármely más időszakában, ez pedig 25 millió tonna többlet hulladékot jelent az ország számára. Ha minden amerikai család csak 3 ajándékot csomagolna újrahasznosított anyagba, azzal elegendő papírt takarítana meg 45 000 futballpálya lefedéséhez. Az Egyesült Királyságban termelődő szemét mennyisége is jelentősen, 30%-kal nő a karácsonyi időszakban: becslések szerint az ünnepek után körülbelül 1 milliárd képeslap kerül a kukába, 83 négyzetkilométer csomagolópapírt dobnak ki vagy égetnek el, és hatmillió kivágott fenyőfa landol a szeméttelepeken. Hazánkban is jól láthatóan, megközelítőleg 15%-kal nő a papírhulladék mennyisége karácsony és szilveszter környékén, ez pedig az online rendelésekkel idén csak fokozódik.
A májusi lezárások csúcspontján például az internetes értékesítés minden idők legmagasabb szintjét érte el: az Egyesült Királyságban a teljes kiskereskedelmi értékesítés 32,8%-át tette ki, Írországban pedig az online vásárlások során keletkezett csomagolási hulladék 2953 tonnával, vagyis 25%-kal nőtt az idei évben, de Magyarországon is jelentősen megugrott az online vásárlások száma: március közepe és április vége között 50 000 új vásárlót tudhatott magáénak az online kiskereskedelem, csak az első negyedévben pedig 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek a vállalatok. A vírus betörésekor a csomagolóanyag gyártóknál is hatalmas ütemben nőtt a termelés, hogy az élelmiszerek, tisztálkodó- és tisztítószerek, valamint gyógyszerek minél hamarabb eljuthassanak a vásárlókhoz – ekkor a megrendelt csomagolóanyagok 40%-a az élelmiszer, míg 10%-a az online kereskedelemben hasznosult.