Több ezer európai lakost érhet fokozott repülőgép-zaj a klímaváltozás miatt, jutottak erre a következtetésre a Readingi Egyetem kutatói. Mivel a globális felmelegedés következtében a repülőgépek hosszabb ideig maradnak alacsonyabban felszállás közben, a légiközlekedés zajterhelése a jövőben extrém mértékben nőhet – számol be a kutatás részleteiről az Euronewsra hivatkozva az NrgReport.
A kutatók 30 európai repülőtér légiforgalmát vizsgálták tíz klímamodell és három lehetséges felmelegedési forgatókönyv alapján. A vizsgálat során a légkör melegedésének hatását az Airbus A320 típusú rövidtávú repülőgépekre mérték, az egyik leggyakoribb európai típusra. A tudósok szerint a melegebb, ritkább levegő miatt a gépek kevesebb felhajtóerőt tudnak generálni, ami csökkenti a felszállási szöget átlagosan 1–3 százalékkal, extrém hőségnapokon akár 7,5 százalékkal is. Ennek következtében a repülőgépek hosszabb ideig maradnak közelebb a földhöz, így a zajterhelés kiterjedtebbé válik a városi közösségekben.
A tanulmány szerint London központjában jelenleg körülbelül 60 000 ember él abban a zónában, ahol a repülőgépek zajszintje eléri az 50 decibelt, ami az észrevehető zajhatár szintje. A kutatók előrejelzése szerint a klímaváltozás és a népsűrűség-változások következtében 2050-re további 2 500 ember kerülhet ebbe a zajterhelt zónába.
Hasonló tendenciák várhatók Madridban, ahol további 2 000 főt, valamint Lisszabonban, San Sebastiánban és Düsseldorfban egyaránt további 1 500 főt érhet a megnövekedett repülőgép-zaj.















