Szombaton estig hatodjára tisztították meg civilek a Tisza felső szakaszát a hulladékoktól. Idén a Greenpeace Magyarország önkénteseiből álló csapat is csatlakozott a kezdeményezéshez.
Az önkéntesek emellett át is válogatták a hulladék egy részét, hogy kiderüljön: mely cégek járulnak hozzá termékeik révén leginkább a Tisza felső szakaszának műanyagszemét-szennyezéséhez. A Greenpeace Magyarország a nyáron petíciót is indított, amelyben arra kéri a kormányt, hogy tiltsák be az eldobható műanyag zacskókat. A petícióhoz mostanáig majdnem százezren csatlakoztak a greenpeace.hu/stopmuanyag oldalon keresztül.
Az akcióban idén már közel 400-an vettek részt, és csaknem 10 tonna műanyag hulladéktól tisztították meg a folyót. A Greenpeace önkéntesei és munkatársai a PET Kupa végén, augusztus 11-én a versenytől függetlenül egy külön „márkavizsgálatot”, úgynevezett „brand auditot” is végeztek az aznap összegyűjtött műanyag hulladékokból. A vizsgálat célja, hogy rávilágítsanak mely cégek járulnak hozzá termékeik révén leginkább a Tisza felső szakaszának műanyagszemét-szennyezéséhez és milyen hulladéktípusok dominálnak.
A „márkavizsgálat” során az aktivisták összesen 80 zsák hulladékot válogattak át, melynek nagy része PET palack volt. A 2878 palack körülbelül 80%-áról a címke, illetve a felirat már lekopott, így nem volt azonosítható a gyártó. Az azonosított 423 palack közel egynegyede, 96 db a Coca-Cola terméke volt. Az öt legnagyobb szennyező között ott szerepelt még a Borszéki ásványvíz 49 db, a Viskovo ukrán ásványvíz 43 db, a PepsiCo 41 db, és az ukrajnai Luzhanska ásványvíz 39 db palackkal. Az azonosítatlan márkák között nagyon sok ukrán és román sörös flakon, valamint üdítős és ásványvizes palack volt. A részletes eredményeket a napokban közzétesszük. Ezekben a hetekben a Greenpeace hasonló márkavizsgálatokat végez a világ számos szennyezett helyszínén, a nemzetközi eredményeket október elején mutatják be.