A Greenpeace-hez köthető Break Free From Plastic mozgalom 6 kontinens 42 országában tartott szemétgyűjtő akcióiban felmérte, hogy melyik globális nagyvállalat termékeihez kötődik a legnagyobb műanyagcsomagolás-szennyezés. A Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé áll leginkább a bolygónkat ellepő eldobható műanyagcsomagolás-szennyezés mögött.
A Coca-Cola, a PepsiCo, a Nestlé és a Danone termékei tették ki a Break Free From Plastic-mozgalom által 42 országban szervezett 239 szemétszedő akció során összeszedett szemét legnagyobb részét. (A Break Free From Plastic egy 2016-ban indított nemzetközi mozgalom, melyhez mára körülbelül 1300 szervezet és csoport csatlakozott világszerte. Céljuk az eldobható műanyag termékek és hulladékok radikális visszaszorítása.)
A legszennyezőbbnek a Coca-Cola bizonyult közülük. Világszerte összesen több ezer márkához köthetően több mint 187 ezer – itthon közel 3 ezer – darab, vizeket és óceánokat szennyező, egyszer használatos csomagolást válogattak szét az aktivisták. A jelentés az eddigi legátfogóbb elemzés arról, hogy jelenleg mely cégek termékei szennyezik leginkább a Földünket.
„Ez a jelentés a globális műanyagszennyezés felelőseinek üzen: változtatniuk kell az eldobható műanyag termékek használatán. Nem takarózhatnak tovább az újrahasznosítással, hiszen jelenleg a keletkező műanyag hulladék csak kevesebb mint 10 százalékát képes a világ újrahasznosítani. Szakítanunk kell az »eldobhatóság« szemléletével, hiszen van alternatíva: a műanyagkorszak előtt már létező tartós, sokáig használható csomagolások fenntartható megoldást nyújtanak” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace regionális vegyianyag-szakértője.
A civil csoportosulások által végzett átfogó vizsgálat szerint sorrendben a Coca-Cola, a PepsiCo, a Nestlé, a Danone, a Mondelez, a Procter & Gamble, a Unilever, a Perfetti Van Melle, a Mars és a Colgate-Palmolive voltak a legnagyobb gyártói a természetbe kijutott és onnan összegyűjtött szemétnek. [A listából a Mondelez nevű vállalat korábban Kraft Foods néven működött, itthon ismert márkájuk például a Győri Keksz vagy a Negro. A Perfetti Van Melle pedig többek között a Mentos és a Chupa Chups márkák tulajdonosa.]