Már hosszú évekkel ezelőtt történt, hogy 2017-ben a Tesla megépítette és üzembe helyezte a világ legnagyobb lítium-ion akkumulátorát a dél-ausztráliai Hornsdale-ben, Tesla Powerpack akkumulátorok felhasználásával. A létesítmény csak az első évben közel 40 millió dollárt takarított meg, és segített stabilizálni és kiegyensúlyozni a régió megbízhatatlan hálózatát. Idén hazánkba is elérkezik a technológia, ugyanis Magyarországon elsőként Tesla Megapack típusú energiatárolót létesít Százhalombattán a MET csoport, a Dunamenti Erőmű területén megvalósuló innovációs projekt részeként.
Elon Musk még 2019-ben Twitteren fordult 28 millió követőjéhez azt kérve, hogy aki közmű- vagy áramszolgáltatónál dolgozik, és döntéshozó jogkörrel rendelkezik, az válassza a Tesla Megapack termékét, és cseréljék le erre a csúcserőműveket. Az az akkumulátoros csúcserőmű, amit Megapack egységekből építettek fel, egyrészt számottevően környezetkímélőbb, mint a fosszilis tüzelőanyagokkal üzemeltetett hagyományos csúcserőművek, nem utolsósorban jelentős költségmegtakarítás is elérhető vele a rendszer élettartama során. A Megapack egyszerű telepítési és csatlakoztatási folyamatot ígér a felhasználó számára. Minden összeszerelt Megapack akár 3 megawattóra (MWhs) tárolási és 1,5 MW inverterkapacitással érkezik a gyárból, a Powerpack fejlesztéseire építve AC interfésszel és 60 százalékkal megnövelt energiasűrűséggel rendelkezik, amivel jelentős költség- és időmegtakarítást érel más akkumulátoros rendszerekhez és hagyományos fosszilis tüzelőanyaggal működő erőművekhez képest is. A Megapack felhasználásával a Tesla kevesebb, mint három hónap alatt, három hektáros területen – négyszer gyorsabban, mint egy ekkora méretű hagyományos fosszilis tüzelőanyaggal működő erőmű – egy 250 MW-os, 1 GWh teljesítményű, kibocsátásmentes erőművet tud üzembe helyezni.
A Tesla házon belül fejlesztette ki saját szoftverét is a Megapack-berendezések felügyeletére, vezérlésére és értékesítésére. Minden Megapack csatlakozik a Powerhubhoz, ami a nagyméretű közüzemi projektek és mikrohálózatok fejlett felügyeleti és vezérlési platformja, és integrálható az Autobidderrel, a Tesla automatizált energiakereskedelemre szolgáló gépi tanulási platformjával is. A Tesla ügyfelei már több mint 100 GWh energia globális villamosenergia-piacon történő elosztásához használták az Autobiddert. És ahogyan a Tesla járműveit is folyamatos szoftverfrissítésekkel látják el, a Megapack is folyamatosan fejlődik a szoftverfrissítések kombinációjával.
A Tesla blog-bejegyzésben számolt be korábban a Megapack egységek felhasználásával építhető közüzemi méretű erőműként működtethető akkumulátortelepéről. Németország energiamixe ellen gyakran hozzák fel, hogy a sok napelem ellenére nem környezetbarát, mivel bár bezárták az atomerőműveket, de amikor szélcsend van és a Nap sem süt, akkor rendkívül szennyező szénerőművekkel termelik az áramot. Napsütéses vagy szeles időszakban viszont egyre gyakoribb Németországban a túltermelés. Az akkumulátoros energiatároló telepeket eddig jellemzően a hálózat stabilitásának biztosításához telepítették, az ilyen akkutelepeket igyekeznek 50 százalék körüli töltöttségi szinten tartani, ezek célja a rendszer rövid távú stabilitásának fenntartása, akár másodpercenként többször is fordul az energiaáramlás iránya a tárolás és a kiürítés között. Az 50 százalékos akkuszint nemcsak az akkumulátor élettartama szempontjából előnyös, hanem azért is, mert így folyamatosan lehetőség van energia tárolására és kivételére is. A Megapack a környezetbarát, de rendkívül ingadozó termelést nyújtó nap- és szélerőművek kiegészítéseként kiválthatja a szennyező olaj- vagy szénalapú csúcserőműveket.
További előnye, hogy közvetlenül csatlakoztatható a napelemek által termelt egyenáramhoz, így nincs szükség két inverterre, amelyek tovább növelnék a veszteséget, a költségeket és a meghibásodás lehetőségét, azaz egy több Megapack összekapcsolásával épült közüzemi méretű erőmű közvetlenül megtáplálható a létesítmény mellett elhelyezett napelemes erőművel, így környezetbarát erőmű létesíthető, miközben a kivehető energia is sokkal jobban előre tervezhető, mint egy akkumulátorokkal nem támogatott hagyományos naperőmű esetén.
Az akkumulátortelepek elterjedésének előnye hosszabb távon az is, hogy ezekben újrahasznosíthatók lesznek a villanyautókban már korlátozottan használható, csökkent kapacitású akkumulátorok, hiszen ha nem kell magunkkal cipelni, akkor nem probléma, ha azonos kapacitáshoz kétszeres méretű és tömegű akkumulátorra van szükség. Egyelőre a Tesla akkumulátortelepei új cellákból építkeznek, egyszerűen azért, mert még nem áll rendelkezésre megfelelő számban autókban elgyengült akkumulátor, de a villanyautók rohamos terjedését követően 10-20 év múlva már a használt akkumulátorok élhetnek második életet hasonló telepeken.
Magyarországon elsőként áll szolgálatba Tesla Megapack típusú energiatároló Százhalombattán a MET Csoport beruházásában, a Dunamenti Erőmű területén megvalósuló innovációs projekt részeként. A már aláírt együttműködés értelmében az energetikai eszközt 2022 nyarán telepítik – közölte a MET csoport az év végén.
Mint írták, az időjárásfüggő, ezáltal kiszámíthatatlan termelés miatt a kereslet-kínálat kiegyenlítésében kulcsszerep jut a rugalmassági eszközöknek és az energiatárolási megoldásoknak. Az akkumulátoros energiatárolási iparág egyik úttörője és innovátora a Tesla, Magyarországon viszont ez az első ilyen típusú együttműködése. A Dunamenti Erőmű innovációs projektjének részeként létesítendő, közel 4 megawattos (MW) maximális teljesítményű és 8 megawattórás tárolási kapacitású Tesla Megapack akkumulátoros energiatároló kétórás tárolási ciklusidővel rendelkezik – szemben az eddigi hazai gyakorlattal, amely inkább a teljesítményoptimalizált, fél-egyórás tárolást alkalmazza. Ezzel lehetőséget teremt a megújuló energiatermelők hatékonyabb rendszerintegrációjára is.
Ez a beruházás lesz az egyik kulcsfontosságú eszköze a 2021 áprilisban indult kutatás-fejlesztési (K+F) projektnek – mondta Horváth Péter, a Dunamenti Erőmű vezérigazgatója a közleményben. Hozzátette, hogy a jövő a karbonmentes eszközöké, így a hálózati rugalmasságot biztosító gáztüzelésű erőműveknek is minél inkább karbonmentesnek kell lenniük. Az energiatárolásra is építő kísérleti projekt így előszobája lesz az ipari léptékű alkalmazásoknak.
A csúcserőműveket persze nem csak Tesla energiatárolóval lehet lecserélni. Magyarországon is működik két energiatároló projekt, amelyek a primer szabályozásban hagyományos erőművektől vették el a feladatokat. Az Alteo rendszerében LG Chem, az Innogy (ELMŰ) energiatárolójában pedig Samsung SDI akkumulátorok biztosítják az energiatárolást. A második energiatároló belépése után a szabályozási szolgáltatás ára Magyarországon is drasztikusan visszaesett, ami jól mutatja, hogy milyen hatással lehetnek ezek az új megoldások az elektromos hálózat üzemeltetésre.
(A cikk eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2022 februári számában jelent meg nyomtatásban.)