Napjainkban talán jobban, mint valaha, eltérő trendek sodrásában élünk. Még mindig nagyon hangos a fogyasztásra való ösztönzés, az egyre újabb, mindig az aktuális közízlésnek megfelelő, divatos termékek beszerzésének igénye és az erre való buzdítás a médiában. Emellett azonban egyre több teret kap és egyre népszerűbb az a nézet, hogy a túlfogyasztás, a halmozás ciki, ehelyett a tudatosság a menő a vásárlás terén is.
Ezeknek a folyamatoknak a megjelenése az öltözködés, a divat világában az egyik leglátványosabb – de azért egyelőre a fogyasztásösztönzésre épülő fast fashion van túlsúlyban. A piacot gyorsan és olcsón új darabokkal elárasztó üzleti modell az elmúlt ötven évben vetette meg a lábát a divatiparban, de csupán néhány éve hallunk szélesebb körben környezetkárosító hatásáról és etikai vonatkozásairól. Lapunkban többször foglalkoztunk már ezzel a témával, legutóbb a Pék Pállal, a Rename Fashion és a Fenntarthatóbb Felvidékért mozgalom alapítójával készült interjúnkban.
Fenntartható divat Magyarországon
Magyarországon is több szervezet foglalkozik a fenntartható és etikus divattal. Ilyen például a Fashion Revolution mozgalom magyarországi szervezete, vagy a Nemzeti Divat Liga (NDL). Ez az egyesület 2004-ben alakult a hazai divat, a ruházati- és textilipar nonprofit érdekvédelmi szervezeteként, majd tevékenysége fokozatosan eltolódott a magyar tervezők és iparművészek képviseletének irányába, az utóbbi években pedig a fenntartható divat és design felé. Az NDL a Globális Fenntarthatósági Divathét alapítói és szervezői közé tartozik, és a Budapest Fashion Week munkájában is részt vesz, hogy teret adhasson a tehetséges hazai tervezőknek a nemzetközi márkák mellett. Rajtuk kívül Mengyán Eszter, a Holy Duck blog és a fenntarthatodivat.hu alapítója foglalkozik több éve a témával annak mintegy hazai apostolaként. Eszter kampányokat, kihívásokat szervez, előadásokat tart, újságíróként és a közösségi médiában növeli olvasói tudását a fenntartható divat fejlődésével kapcsolatban.
Fiatalok és a fenntarthatóság
A környezetvédelmi törekvések, így a fenntartható és etikus divattal kapcsolatos szemléletformálás egyik fő célja, hogy megszólítsa a fiatal generációkat is. Az ezekhez tartozók azok, akikre legjobban hatnak a reklámok és a véleményformálók, videósok és bloggerek. Számukra a legfontosabb az önkifejezés, az önkeresés, és ennek egyik eszközét az öltözködésben látják. Kevésbé jutnak el azonban hozzájuk azok a hírek, amelyek az ismert márkák üzleti viselkedésének árnyoldalairól szólnak. Ezen igyekszik segíteni a „Divatosan a környezetért” közösségi edukációs program.
Jelenleg az oktatásban a környezettudatos viselkedésnek egy nagyon szűk szegmenséről van csak szó, a divatiparral kapcsolatosan pedig egyáltalán nem tanulnak erről az általános és középiskolások. Nagyon fontos pedig, hogy ők is megismerjék, milyen folyamatok húzódnak meg egy-egy ruhadarab mögött, milyen erőforrások szükségesek hozzá, milyenek a gyártási körülmények, és mit jelent mindez a környezet és a divatiparban dolgozók számára. Vajon ha tisztában lennének vele, hogy ki gyártotta a divatos pólót, annak az árából mennyi jut vissza hozzá, és milyen helyzetben dolgozik és él abból a pénzből, akkor is megvennék? Ez egyáltalán nem biztos. Ezért fontos, hogy ezek az információk eljussanak a fiatalokhoz, és megtudják, hogyan változtathatnak ők is a jelenlegi helyzeten.
„Divatosan a környezetért” program
A Nemzeti Divat Liga és a Fashion Revolution Hungary korábban is szervezett oktatással kapcsolatos programokat, a „Divatosan a környezetért” kampány pedig kifejezetten erre fókuszál. Zahorján Ivett, a program kampánykoordinátora kérdésemre elmondta, hogy elsősorban interneten, illetve digitális platformokon alkalmazható oktatási program megteremtésén dolgoznak. Élményalapú tanulás, interaktív platformok, az internet és a közösségi média jelentősége – ezek azok a hívószavak, amelyek várhatóan megfogják a célzott 13–18 éves korosztályt. Ivett a multiplatformos program kifejezést használta – ez azt jelenti, hogy a hagyományos tankönyvhöz közelebb álló, de digitális formában elérhető tudásanyag mellett megjelenik az audiovizuális tartalom is. Az oktatási program elemei között szerepel egy 60 oldalas e-book, amely a pedagógusok számára kifejti a téma olyan részleteit, mint a divatforradalom szükségessége vagy a multinacionális divatcégek működése, a tudatos öltözködés, a körforgásos divat vagy épp az etikus kereskedelem. Mindezt óravázlatokkal, segédanyagokkal, képekkel és játékos elemekkel egészítik ki. A szöveges tartalom mellett videó- és podcast csatorna indítását is tervezik. A program részét képezi egy hibrid, online/offline divatesemény, amelyet Debrecenben szeretnének megvalósítani.
– Nagyon izgalmasnak és egyedülállónak tartom ezt a projektet – mondja Ivett. – Eddig felnőttképzésben oktattam, és mint a program kommunikációs felelőse és fejlesztője megtisztelő, hogy részese lehetek ennek a kezdeményezésnek, hiszen ezáltal még több ember figyelmét tudjuk felhívni a divatipari problémákra, az iskolások pedig már egész fiatalon tudni fogják, hogy mi az a fenntartható divat és mit tudnak tenni a környezetük megóvása érdekében.
Pedagógusokat is várnak
De hogyan jutnak el ezek a tartalmak a célcsoporthoz, a középiskolás fiatalokhoz? Erről kérdeztem Balogh Dórát, a program egyik tananyagfejlesztőjét. Dóra amellett, hogy a Kós Károly Művészeti Szakgimnázium divat- és stílustervező szaktanára, maga is diák: a Debreceni Egyetem Mediális Kultúratudomány alprogram PhD hallgatója. Nagyon fontosnak tartja a pedagógusok bevonását, úgy gondolja, a program akkor lehet a leghatékonyabb, ha a tanárkollégák beépítik a programban kidolgozott témakörök anyagát a saját tanmenetükbe. Arra bátorítja a pedagógusokat, vegyék fel a kapcsolatot a program szervezőivel:
– A Nemzeti Divat Liga oktatásért felelős koordinátoraként feladatom az intézményi partnerkapcsolatok kiépítése. Terveink között szerepel iskolaújságokban, egyéb középiskolai fórumokon és vonatkozó online felületeken keresztül is ismertetni a programot – meséli Dóra. – Már látszik az érdeklődés elsősorban a művészeti középiskolák részéről, de egyetemi oktatók is jelezték, hogy szívesen részt vállalnának a programban.
A fentieken kívül elismert szakemberek, a Nemzeti Divat Liga és a Fashion Revolution Hungary tagjai saját és nemzetközi kutatási eredmények segítségével növelik a diákok ismereteit az etikus foglalkoztatás vagy a tudatos vásárlás témájával kapcsolatosan.
Az NDL a program finanszírozását közösségi forrásból szeretné megoldani. Ennek formája az adjukossze.hu oldalon indított adománygyűjtés és a hozzá kapcsolódó kampány, amelyben bárki támogathatja a szervezet munkáját, a projekt megvalósulását és a fent felsorolt anyagok elkészülését. Amennyiben minden a tervek szerint halad, az első diákok az idei év áprilisában már találkozhatnak a „Divatosan a környezetért” programmal mind az online térben, mind személyesen.
(A cikk eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2021.februári számában jelent meg.)