Az elérhető legmodernebb technológiával indul újra hamarosan a Váci Cementgyár, a munkálatok lassan a végéhez közelednek. A jelenlegi és a még hátralévő feladatokról, valamint az elért eredményekről, speciális technológiákról a projekt felelőse, Szilágyi Zsolt, a Duna–Dráva Cement Kft. termelésvezetője számolt be március második felében.
Az utolsó helyzetjelentés a modernizáció eseményeiről 2017 júniusában volt. Mi történt azóta?
2017 második félévének egyik legnagyobb előrelépése, hogy elkészült a kalcinátor torony acélszerkezete, amelybe összesen 500 tonna acélt építettünk be. Ősszel elkezdődött a bypass rendszer kiépítése, majd karácsony előtt megtörtént a kalcinátor csőszakasz felső részének telepítése a torony tetején. Ám minden projektünk kivitelezésekor kiemelten fontos a jó előkészítés és az egymásra épülő feladatok időtervi elhelyezése, amely különösen igaz a több éven át tartó folyamatokra, hiszen az esetleges késések veszélyeztethetik a végső határidőt. Tavaly év közben például fontos volt, hogy a klinker termelés biztosítása mellett elkészüljön az alapozás, az új bypass siló és az új kalcinátort tartó acélszerkezet. Ezek megvalósításával előkészítettük a kivitelezés folytatását a kemenceállás alatti időszakra.
Voltak–e kihívást jelentő feladatok, esetleg speciális megoldások ebben az időszakban?
A bypass siló építésekor 10 napon át éjjel–nappal folyamatosan ment a betonozás, hogy minden a megfelelő ütemben valósuljon meg. Az új acélszerkezet építése is kihívást jelentett, hiszen a már meglévő és üzemelő, forró kemence körül és felett kellett végezni a munkálatokat. A saját kollégáink a klinkertermelést biztosították, a kivitelezésen dolgozók pedig a projekt előrehaladásán fáradoztak. A legintenzívebb időszakban 220 fő dolgozott egyszerre, hogy minden feladat időben elkészüljön, és a munkavédelmi biztonság megléte érdekében napi szemléket is beiktattunk. Pedig voltak munkanapok, amelyeket a szélsőséges időjárás is megnehezített. A modernizáció legmelegebb napján 37 Celsius fokot mértünk, míg a leghidegebb érték – 22 Celsius fok körüli volt, de nagyon ügyeltünk arra, hogy dolgozóink a megfelelő egészségügyi állapotban tudják teljesíteni feladataikat.
Most hol tart a modernizáció?
Jelenleg a beruházás hajrájában vagyunk, amikor az utolsó gépelemek is a helyükre kerülnek. Folyamatosan halad a tűzálló anyag beépítése a kalcinátorba, a berendezések villamos kábelezése, bekötése, valamint a folyamatirányító programok telepítése, ellenőrzése. Emellett ebben az időszakban valósul meg a modernizáció fő célja. Az eddig használt elektrofiltert korszerű, zsákos filterre cseréljük – ez felel a kemencevonal portalanításáért. Az új szűrőrendszer előnye, hogy még üzemzavar vagy áramkimaradás esetén sem engedi, hogy kiporzás történjen. Ezáltal tovább minimalizáljuk az eddig is alacsony szintű porkibocsátásunkat. Beremendi gyárunkban már közel egy évtizede ezt a technológiát alkalmazzuk, és reményeink szerint Vácott is hasonló módon tudunk majd hozzájárulni a környezet védelméhez ezzel a modernizációval.
Forrás: Duna-Dráva Cement | Kép: Duna-Dráva Cement
Az utolsó helyzetjelentés a modernizáció eseményeiről 2017 júniusában volt. Mi történt azóta?
2017 második félévének egyik legnagyobb előrelépése, hogy elkészült a kalcinátor torony acélszerkezete, amelybe összesen 500 tonna acélt építettünk be. Ősszel elkezdődött a bypass rendszer kiépítése, majd karácsony előtt megtörtént a kalcinátor csőszakasz felső részének telepítése a torony tetején. Ám minden projektünk kivitelezésekor kiemelten fontos a jó előkészítés és az egymásra épülő feladatok időtervi elhelyezése, amely különösen igaz a több éven át tartó folyamatokra, hiszen az esetleges késések veszélyeztethetik a végső határidőt. Tavaly év közben például fontos volt, hogy a klinker termelés biztosítása mellett elkészüljön az alapozás, az új bypass siló és az új kalcinátort tartó acélszerkezet. Ezek megvalósításával előkészítettük a kivitelezés folytatását a kemenceállás alatti időszakra.
Voltak–e kihívást jelentő feladatok, esetleg speciális megoldások ebben az időszakban?
A bypass siló építésekor 10 napon át éjjel–nappal folyamatosan ment a betonozás, hogy minden a megfelelő ütemben valósuljon meg. Az új acélszerkezet építése is kihívást jelentett, hiszen a már meglévő és üzemelő, forró kemence körül és felett kellett végezni a munkálatokat. A saját kollégáink a klinkertermelést biztosították, a kivitelezésen dolgozók pedig a projekt előrehaladásán fáradoztak. A legintenzívebb időszakban 220 fő dolgozott egyszerre, hogy minden feladat időben elkészüljön, és a munkavédelmi biztonság megléte érdekében napi szemléket is beiktattunk. Pedig voltak munkanapok, amelyeket a szélsőséges időjárás is megnehezített. A modernizáció legmelegebb napján 37 Celsius fokot mértünk, míg a leghidegebb érték – 22 Celsius fok körüli volt, de nagyon ügyeltünk arra, hogy dolgozóink a megfelelő egészségügyi állapotban tudják teljesíteni feladataikat.
Most hol tart a modernizáció?
Jelenleg a beruházás hajrájában vagyunk, amikor az utolsó gépelemek is a helyükre kerülnek. Folyamatosan halad a tűzálló anyag beépítése a kalcinátorba, a berendezések villamos kábelezése, bekötése, valamint a folyamatirányító programok telepítése, ellenőrzése. Emellett ebben az időszakban valósul meg a modernizáció fő célja. Az eddig használt elektrofiltert korszerű, zsákos filterre cseréljük – ez felel a kemencevonal portalanításáért. Az új szűrőrendszer előnye, hogy még üzemzavar vagy áramkimaradás esetén sem engedi, hogy kiporzás történjen. Ezáltal tovább minimalizáljuk az eddig is alacsony szintű porkibocsátásunkat. Beremendi gyárunkban már közel egy évtizede ezt a technológiát alkalmazzuk, és reményeink szerint Vácott is hasonló módon tudunk majd hozzájárulni a környezet védelméhez ezzel a modernizációval.