Az Ajax focicsapat amszterdami stadionját elektromos autók számára gyártott, új és használt akkumulátorok látják el energiával. Ez a legnagyobb ilyen jellegű infrastruktúra Európában és alighanem példaértékű modellként szolgálhat más nagy épületek energiaigényeinek fedezésére.
Az amszterdami Johan Crujiff Aréna, ami az Ajax holland focicsapatnak ad otthont, a hagyományos áramhálózatból szerzi az energiát. Az autóakkumulátoros megoldás tulajdonképpen „csak” afféle standby-rendszer, ami az áramszünetek esetén szolgáltat energiát, vagy a túlzott áramfogyasztás esetén fedezi az extra igényeket.
Mégis fontos példa, mert hasonló megoldások alkalmazására bátorítja az épülettervezőket és -kivitelezőket világszerte, nem csak a megújuló energia használata okán.
Az autógyárak egyre inkább szembesülnek azzal a problémával, hogy nagy mennyiségű akku válik nem kívánatossá, amikor meghaladja a teljesítménygörbéje csúcsát – amikor még használható, de már nem működik optimálisan és hatékonyan. Mit kezdjenek ekkor vele? Miután kivették őket az autókból, a lítiumionos akkuk még évekig(!) működőképesek, és továbbra is tudnak energiát tárolni.
Az egyik megoldás az, ha beépítik az épületek áramellátó rendszerébe. Hogy néz ki ez az amszterdami stadion esetében?
A stadion tetején 4200 napkollektor működik.
Az ezek által megtermelt energia 148 Nissan Leaf új és használt akkujába fut be, melyek tárolják.
A rendszer 3 megawatt energiát generál. Ebből félmillió darab iPhone-t lehet feltölteni, vagy 7000 háztartást ellátni árammal egy órán át.
Amikor a stadionban kevés áram fogy, visszatáplálja a nap sugaraiból megtermelt energiafelesleget a közüzemi áramhálózatba.