Az elektromos autók önmagukban nem oldják meg a városok közlekedési problémáit, és a környezetszennyezést - írja egy új tanulmány, amit az angliai enregiaigényekkel foglalkozó kutatóközpont (CREDS) tett közzé.
A BBC-n megjelent tanulmány szerint a környezetre gyakorolt hatása mindenképpen sokkal pozitívabb az elektromos autóknak, ugyanakkor nem oldható meg, hogy teljes mértékben tiszta energiával működjön a töltésük, nem jelent megoldást a dugókra, a parkolóhelyek hiányára. Ugyanakkor a személyautók sokkal nagyobb társadalmi problémát jelentenek világszerte, mint ahogyan azt a politikusok gondolják, vagy amennyire foglalkozni mernek vele.
"Évekig azon volt a hangsúly, hogy növeljék az utak számát, miközben most az lenne a fontos, hogy csökkentsék" - mondta Jillian Anable professzor, a tanulmány egyik írója.
Abban mindenki egyetért, hogy mindig is lesznek olyanok, akik valóban függnek az autójuktól, leginkább az ingázók, vagy akik a külvárosban élnek, ugyanakkor biztató látni, hogy sok nagyvárosban élő fiatal dönt úgy, hogy nem kell nekik autó, hanem inkább gyalog, biciklivel, tömegközlekedéssel járnak, vagy autómegosztó szolgáltatást vesznek igénybe, esetleg bérelnek autót ha kimozdulnának. Ez kevesebb környezetszennyezéshez, aktívabb életmódhoz vezet, kevesebb a baleset, és a kutatók még pozitív szociális hatásról is beszámoltak, például, hogy séta közben megismerhetik a szomszédokat, a felszabaduló parkolók helyeire pedig lakásokat lehet építeni, vagy zöld területeket.
De hogyan lehet elérni, hogy az emberek ne akarjanak autót?
A tanulmány nem csak kritikát fogalmaz meg, de megoldásokat is kínál. Szerintük az hatalmas pazarlás, hogy az autók 98 százalékban csak állnak, és nem mennek, sokan pedig napokig nem használják. "Ha egyszer lesz valakinek autója, akkor nagy a kísértés, hogy többször használja, minthogy igazán szüksége lenne rá. Egyébként is nagy beruházás, és ha nem vennének autót, sokkal több pénzük maradhatna másra" - mondják a kutatók, de persze ennyi még nem fogja meggyőzni az embereket, hogy ne akarjanak autót.
A tanulmány szerint javítani kell a tömegközlekedés minőségén, a bicikliutakon, a járdákat használhatóvá kell tenni, támogatni az autómegosztó szolgáltatásokat, és példáulo a városfejlesztéseknél és új lakóterületek építésénél is elsődleges szempontnak kellene lennie, hogy autó nélkül is megközelíthetőek legyenek.
A tanulmányban szó esik arról, hogy az elektromos autók töltésére is megoldást kellene találni, illetve néhány szűk utcáról egészen egyszerűen ki kellene tiltani a várfosi terepjárókat, mert túl nagyok. Az önvezető autókról pedig azt írják, hogy negatív hatása lehet az, hogy az emberek továbbra autóval akarnak majd járni, csak éppen belekalkulálják, hogy nyugodtan ülhetnek a dugóban, mert onnan is tudnak dolgozni. Szerintük az egy rémálom, hogy megjelennek az önvezető autók a belvárosokban, ahol egyébként sincs parkoló, kiszáll belőle valaki, és az autó még tovább köröz haszontalanul parkolóhelyet keresve. Hogy ezekből a tanácsokból mit fogadnak meg a városok vezetői, az már a jövő kérdése lesz.