A Coca Cola, a PepsiCo és a Nestlé a leggyakoribb márkák a tengerekben úszó műanyagszemétben. A zöld szervezet azért gyakorol nyomást a svájci élelmiszeripari világcégre, hogy ne használjon többé eldobható műanyag eszközöket és csomagolásokat.
Az élelmiszeripari nagyvállalatok anyagforgalma óriási, termékek milliárdjait csomagolják italos palackokba, flakonokba, dobozokba, zacskókba – mindenféle olyan csomagolásba, aminek nagy része eldobható, egyszer használatos műanyag. Ráadásul sokszor még műanyag evőeszközöket és kavarókanalakat is biztosítanak a csomagolt áruhoz.
A Greenpeace aktivistái Lausanne-ban felálltak és felsorakoztak a Nestlé 152. éves közgyűlésén a színpad előtt, ahol természetesen jó fotózási lehetőséget nyújtottak demonstrációjukkal a világsajtónak, ahogy Mark Schneider vezérigazgató és Paul Buckle igazgatótanácsi elnök előtt állnak.
A Greenpeace-nek alapvetően az a baja a Nestlével, hogy ugyan a cég nyilvánosan megtette azt a vállalást, hogy 2025-re 100 százalékban újrahasznosítható, újrahasználható és komposztálható (biológiailag lebomló) műanyagokra áll át, mégis
- Nem elég átlátható az átállás.
- A Nestlé nem állapította meg, hogy milyen lépésekben, milyen arányban csökkenti az eldobható műanyag használatát, vagyis úgy tűnik, kitolta az elszámoltathatóság és számonkérés pillanatát 2025-ig.
- A cég nem fektet jelentős pénzeket az újratöltési szisztéma kidolgozásába, vagyis hogy a boltba ugyanazzal a palackkal mehessünk és azt automatából tölthessük fel újra itallal. Ehhez új italos automaták telepítése lenne szükséges világszerte. (A teljesség kedvéért: a Nestlé egyébként dolgozik egy új vízosztó gépen.)
A Nestlé vezérigazgatója, Mark Schneider a kritikákra úgy reagált, hogy elhibázottnak tartja, ha a cég egyetlen megoldásra, az újratöltésre koncentrálna. Szerinte a biológiailag lebomló csomagolások és az újrahasznosítás is fontos alternatívái a mai egyszer használatos műanyagoknak.
A Reuters tudósítása ugyan nem mondja ki, hogy a Nestlé a papírcsomagolások növelését tervezi, de erre utal a Greenpeace észrevétele, miszerint a Nestlé által favorizált jövőkép áttolná a problémát a -műanyaggal szennyezett- vizekről és tengerekről a szárazföldre és az erdőkre. Erre mondta a Nestlé fenntarthatósági igazgatója, Duncan Pollard, hogy nem aggódik amiatt, „az átállás a papírra” -vagyis mégis erről van szó- erősítené az erdőirtás problémáját, szerinte ezzel a megoldással továbbra is a klímaváltozás enyhítéséért tenne a cég.
Márciusban az Európai Parlament megszavazta az eldobható műanyageszközök -például a kanál, a kávés pohár, a fültisztitó pálcika- betiltását, mely 2021-től lép hatályba.
A Greenpeace és a Break Free From Plastic (Szakítsd a műanyaggal) mozgalom 2018-as közös kutatása szerint -melynek keretében 187 000 darab plasztik darabot vizsgáltak meg 42 országban- a három leggyakoribb világmárka a természetben előforduló műanyagszemétben a Coca-Cola, a PepsiCo és a Nestlé, pontosabban e három konszern különféle márkájú termékei.