Sofőr nélkül, teljesen magától navigálja és parkolja le a kamiont az a magyar fejlesztésű rendszer, amelyet a napokban mutattak be a Tököli reptéren. Az okoskamionok használata azonban egyelőre csak a raktárközpontok kapuin belül lehetséges, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai.
Budapesten fejlesztik elsőként azokat az önvezető kamionokat, amelyeket a hétvégén a német Knorr-Bremse k+f-csapata mutatott be. A rendszer a fejlesztők szerint jelenleg egyedüliként képes sofőr nélkül navigálni a raktárközpontokban, képes például centire pontosan leparkolni egy dokkban. Bár az önvezető járművek terjedését ma még törvények akadályozzák, a rendszert a mai jogszabályok szerint is lehet alkalmazni, mivel nem közúton, csak a telephelyeken navigálja a járművet.
A Knorr-Bremse Az „Okos kamionok, okos mérnökök” című rendezvényén a tököli repülőtéren több fejlesztését is bemutattak, amelyek mind egy-egy állomásnak tekinthetők a vezetés automatizálása felé. Németh Huba, a BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszékének docense előadásán elmondta, a teherszállítás volumene egész Európában növekszik, azonban a cégek egyre nehezebben találnak sofőrt. Az általános munkaerőhiány eleve megnehezíti a dolgukat, a kamionvezetéssel járó nehézségeket (hosszú, monoton munkaórákat, és azt, hogy a sofőrök gyakran napokig távol vannak a családtól) pláne kevesen vállalják. Emellett a sofőrök korlátozott ideig tudnak csak vezetni, az emberi koncentrálóképesség és a törvények csak 9-10 óra folyamatos és biztonságos vezetést tesznek lehetővé. A hosszabb utakra egy járművet gyakran eleve két sofőrrel érdemes elindítani, ami a fentebbi okok miatt persze egyre nehezebb.
Kézenfekvő tehát a teherszállítás magasabb fokú automatizálása, amely ma a Knorr-Bremse magyar fejlesztőcsapatának az egyik fő fókusza. Ezen a téren biztató eredményeket értek el a fejlesztők, bár a belátható jövőben csak a sofőrök munkájának könnyítése tűnik reálisnak, gépekkel való helyettesítésük még távol van. Németh Huba szerint a teljesen autonóm módon közlekedő robotkamionok legkorábban a következő évtized második felében jelenhetnek meg a közutakon. A technológia elterjedését ma törvények is gátolják, jelenleg sehol sem engedélyeznek olyan járműveket, amelyekben a sofőr helyett egy gépi intelligencia hoz felelős döntést. Annak ellenére, hogy az okoseszközök egyszerűbb formái már nemcsak jelen vannak a teherszállításban, hanem Európában már kötelező kelléknek számítanak.
Frank Péter, a Knorr-Bremse kutatás-fejlesztési igazgatója a Klímablog kérdésére elmondta, egy kamion akkor tekinthető okoskamionnak, ha az a sofőr helyett képes bizonyos döntéseket meghozni. Ebből a szempontból, mondta, a ma fejlesztés alatt álló okoskamionok elődeinek tekinthetők a terhelésfüggő fékszabályozóval, vagy a blokkolásgátlóval ellátott járművek. Ezeknek a rendszereknek, a szenzorai a jármű állapotát mérik és ez alapján avatkoznak be úgy, hogy könnyítsék a sofőr munkáját. „A következő lépés az, amikor nemcsak a jármű, hanem a környezet állapotát is képesek mérni a szenzorok, és ezekkel olyan döntéseket (például fékezés, lassulás, gyorsulás) hoz meg a jármű, amiket hagyományosan a sofőr hozna meg.” – mondta.