Elemzők megkongatták a vészharangot az olajcégek felett. Egyre több megújuló energiát használunk, egyre több az elektromos autó. Ha nem diverzifikálják és zöldítik tevékenységüket gyorsan, a 2020-as években dinoszauruszként halhatnak meg a fosszilis gazdaság jelenlegi óriásai. Ha viszont így folytatják, elszabadul a globális felmelegedés.
A jelenlegi helyzetkép azt mutatja, hogy ezek az óriáscégek adják az éves globális emisszió 33 százalékát. Az üvegházgáz-kibocsátásban legnagyobb top 100 vállalat szinte kivétel nélkül a földgáz- és olajiparban nyomul. Csak néhány szénkitermelő cég található köztük.
A Carbon Disclosure Project tanulmánya az 1988 és 2015 közötti kibocsátásokat vette alapul: -1988 óta az akkumulatív globális üvegházgázemisszió 70 százalékát mindössze 100 cég okádta ki a levegőbe. A nehézipar emissziónak több mint 50 százalékát alig 25 vállalat adta ugyanebben az időszakban. Ezek közt található állami tulajdonú vállalat is.
Ebben az időszakban olyan sebességgel termelték ki az olajcégek a fosszilis erőforrásokat, hogy ha a következő 28 évben is ilyen mértékben folytatják ezt, akkor az üzleti tevékenységükből eredő emisszió miatt a klímaváltozás nagy valószínűséggel 4 Celsius-fokra emelkedhet az évszázad végére.
A Carbon Tracker 2015-ben végzett vizsgálata azt állapította meg, hogy ha az olajmultik nem térnek át az alacsony karbontartalmú üzletvitelre, azzal 2000 milliárd dollárt veszíthetnek. Paul Stevens, a Chatham House munkatársa “csúnya, brutális és gyors” halált jósol az olajmultiknak, ha a következő tíz évben nem váltanak irányt.
Az elektromos autók terjedése, a napenergia használatának decentralizálódása, KKV-s és háztartási szinten is történő terjedése (napenergiát hasznosító tetőcseréppel, a Tesla napenergiát tároló beltéri akkujával stb.). Valós veszély, hogy ha az olajvállalatok változatlan befektetési volumennel tartanak ki a jelenlegi olajmező-kutatások mellett, ezek a projektek egy évtized múlva elértéktelenedhetnek.
Sok óriáscég kötelezte el magát környezeti terhe csökkentése mellett. Az Apple, a Facebook, a Google és az Ikea is tagja a RE100 kezdeményezésnek, melynek keretében 100 százalékban megújuló energiák használatára állnak át.
Mi a helyzet az olajcégekkel? A Shell 2015-ben 1700 milliárd dollárral hozta létre megújuló energiás részlegét, a BP megújulókba fektet, a Chevron a világ két legnagyobb karbon megfogási (carbon capture) projektjébe invesztál, mellyel kiszűrnék a füstből a szén-dioxidot és a föld üregeibe juttatnák, az ExxonMobil is ebbe a technológiába nyomja a pénzt.