A közelmúltban egy olyan technológiai vívmány született Magyarországon, amely a körforgásos gazdasági megoldás egyik zászlóshajója lehet világviszonylatban.
A természetben akár több száz évig is fennmaradó műanyagok okozta környezeti problémák kezelése és a műanyaghulladékok hasznosítása egyre égetőbb kérdésként jelennek meg Európa-szerte. A világméretű COVID-19 járvány okozta válságos helyzetben az Európai Unió kiemelt jelentőséget tulajdonít a körforgásos gazdasági modell minél szélesebb körű alkalmazásának környezetvédelmi és gazdaságpolitikai szempontból egyaránt.
A modell lényeges része a környezetbarát terméktervezés (ökodizájn), amelynek köszönhetően az egyes termékek élettartama számottevően növekszik, könnyebben lesznek javíthatók, újrahasználhatók, emellett hulladékként újrahasznosíthatóvá válnak,ezáltal nem keletkezik szemét.
A felelős piaci szereplők nem kevés forrást áldoznak az energiahatékonyság, az alapanyagok és a gyártási folyamatok területén carbon lábnyomuk csökkentése érdekében. Világszerte ismert márkák tulajdonosai és az érteklánc csúcsán elhelyezkedő cégek közül egyre többen köteleződnek el a részben vagy teljes egészében bio -, vagy újrahasznosított műanyag alapanyagokból való termékek gyártása mellett. Az EU a Covid-19 gazdaságélénkítési program keretében 2021 január 1-től egy ún. „műanyag adót” szándékozik kivetni azon csomagolóanyagokra, amelyek nem megújuló vagy újrahasznosított műanyagból készülnek. Ezzel a műanyag termékek jelentős mértékben drágulni fognak, így versenyelőnyhöz jutnak azok, akik újrahasznosított műanyagból gyártanak termékeket.
Egy magyar kutató-fejlesztő cég, a New Energy Kft. több, mint egy évtizedes munkájának eredményeként sikerült nemzetközi szinten olyan innovatív technológiát kifejleszteni, amelyre a világ vezető vegyipari konszernjei, többek között a BASF is felfigyelt: Az eljárásnak köszönhetően először vált az eddig kezelhetetlen autógumi hulladék “körforgásossá”, melynek során a gumi 80-85%-át teljes egészében újrahasznosítják. (A technológiai folyamat során olaj, korom és acél keletkezik. Az olajból újra műanyag készül, a koromból gumi, az acélból pedig ismét acél.)
A két fél között létrejött friss kereskedelmi és kutatás-fejlesztési megállapodás értelmében a New Energy évi mintegy 4000 tonna, gépjármű gumiabroncs hulladékból származó pirolízis olajat szállít a BASF-nek. Az első nagyüzemi kísérletek alapján a pirolízis olajat már sikeresen felhasználták a BASF integrált vegyipari gyárában, a németországi Ludwigshafen-ben. Jelen megállapodás egy fontos része a BASF két éve indult ChemCyclingTM projektjének, amelynek középpontjában a műanyaghulladékok ipari méretű kémiai feldolgozása áll. A BASF mindemellett a hasznos élettartamuk végét elért gumiabroncsok újrahasznosítási arányainak növelésében is komoly lehetőséget lát. A teljes gyártási folyamat által a carbon lábnyom jelentős mértékben csökkenthető.