Egy friss kutatás szerint még akkor sem választják az emberek a tömegközlekedést vagy az autómegosztást, ha lehetőségük van rá, és könnyen elérhető. Az autózás visszaszorítására valószínűleg sokkal drasztikusabb lépéseket kell majd tenni, és drágábbá, kényelmetlenebbé tenni azt, hogy mindenki saját kocsival járjon minden nap.
Annak ellenére, hogy tudjuk, a közlekedés még mindig az egyik legszennyezőbb ágazat, egyszerűen nem vagyunk hajlandók lemondani az autókról, még akkor sem, ha az csak azt jelentené, hogy többen használunk egyet – ez derült ki a Harvard Üzleti Iskola kutatásából is, akik egy nagyobb európai repülőtér munkatársaival kísérletezgettek, és próbálták ki azt, mi kell hozzá, hogy az emberek lemondjanak az autózásról.
A kutatáshoz egy nagy európai reptér majdnem 70 ezer dolgozóját kérdezték ki először arról, hogy mi kellene ahhoz, hogy lemondjanak az autóval való közlekedésről. A legtöbb dolgozó igényét fejezte ki egy környezetbarát közlekedési módszer iránt, és azt mondta, járna így, ha lenne rá lehetősége. Ezért a kutatók megszerveztek egy autómegosztó szolgáltatást, ahol mindig egyetlen ember indult el a saját autójával, felszedte a többieket, majd együtt mentek be a munkahelyre.
Annak ellenére, hogy korábban szinte mindenki azt nyilatkozta, hogy szeretne egy környezetbarát közlekedési módszert, ami kényelmes is, mégis zöld, nem mutatkozott túl nagy kereslet a megosztott autózás felé. A 70 ezer emberből kevesebb, mint száz iratkozott fel aztán mégis a szolgáltatásra, és egy hónap múlva csak három ember használta rendszeresen a megosztott autózást.
A kutatást végző két szakértő, Ashley Whillans és Ariella Kristal meg is határozta, hogy mi lehetett alapvetően a baj: az alkalmazottak ingyen parkoltak, ezért semmibe nem került nekik, ha mégis egyedül közlekedtek, az autómegosztás ezért kevésbé volt kényelmes és magától értetődő egy egyedül autózó számára. A legnagyobb baj azonban az, hogy az egyedül autózás egy szokás, amit nagyon nehéz megváltoztatni.
A kutatók azti s meghatározták, hogy mit lehetne tenni a helyzet ellen: ki kellene fizettetni a dolgozókkal a vezetés egész költségét, tehát a parkolóhelyet is, hogy anyagilag kevésbé érje meg nekik autóval járni. Ezen kívül az autómegosztóknak kellene fenntartani a bejáratokhoz közeli parkolóhelyeket, hogy kevésbé legyen kényelmes kocsit fenntartani, a séta ráadásul a dolgozók egészségére is jó hatással lehet. Az sem rossz ötlet, hogy az útfelújításokat azokkal fizettessük meg, akik használják is az utat. Mindezek közben pedig a tömegközlekedést és a többi környezetbarát közlekedési fajtát kéne erősíteni és olcsóbbá tenni.