Az Európai Unió fokozza erőfeszítéseit a zöld termékek egységes piacának kialakítása érdekében. Nem véletlenül.
Jelenleg, ha egy cég környezetbarát termékként szeretné piacra vinni produktumát, a legkülönfélébb módszerekkel és eljárásokkal szembesül az EU egyes tagállamaiban, ráadásul a megfelelés rendszerint plusz kiadást jelent számára. A fogyasztók helyzete sem egyszerűbb. Egy uniós felmérés szerint a megkérdezettek csaknem fele javítana a jelenlegi rendszeren, s 59 százalékuk kevesli a mostani termékmegjelölések és címkék környezetvédelmi információit.
A „zöld” termékek egységes piacának kialakítását célzó európai bizottsági kezdeményezés ezeket a problémákat kívánja orvosolni. „Az EU azokat a termékeket támogatja, amelyeknek a legjobb a környezeti teljesítményük, zöld termék politikájával úgy próbálja ösztönözni a piac átalakítását, hogy olyan termékek bevezetését támogassa, amelyek kevesebb erőforrást igényelnek és jobb környezetvédelmi teljesítményre képesek” – tájékoztatta lapunkat az Európai Bizottság Környezetvédelmi Főigazgatósága.
Kérdéseinkre válaszolva a főigazgatóság emlékeztetett: egy-egy termék környezeti hatását 80 százalékban a tervezési szakaszban hozott döntések határozzák meg. Ekkor rögzítik a termék műszaki paramétereit, az előállításánál felhasználásra kerülő anyagokat és erőforrásokat. Így a zöld termékek támogatása szempontjából fontos egyrészt az Ökodesign Direktíva, amely lehetővé teszi azoknak a termékeknek a piacról való kizárását, amelyek nem felelnek meg a minimális környezetvédelmi követelményeknek. Másrészt a fogyasztók eligazodását segíti az Energia Címke Direktíva, amely előírja a fogyasztó tájékoztatását a termék energia- és más forrásigényéről.
A főigazgatóság külön felhívta a figyelmet a tagállamokban egyre népszerűbb Európai Ökocímke (EU Ecolabel) programra. „Ennek segítségével a fogyasztók megbízható módon vásárolhatnak jobb környezeti teljesítményű termékeket, az Európai Bizottság pedig együttműködést alakíthat ki azokkal a vállalatokkal, amelyek valóban azonosulnak a program célkitűzéseivel” – hangsúlyozta válaszában a brüsszeli intézmény. További haszna a programnak, hogy a zöldtermék-gyártók a közbeszerzések során nagyobb előnyökhöz juthatnak, és ideális esetben az ökocímke még az innovációt is ösztönzi, a szokásosnál magasabb követelmények felállításával és új technológiai megoldások kifejlesztésével.
26 magyar Ökocímke
Az Európai Ökocímkét 1992-ben azzal a céllal vezette be az Európai Bizottság, hogy megbízható védjegyként tanúsítsa a fogyasztók számára a címkével jelölt termékek kedvező környezetvédelmi tulajdonságait. A védjegyre az uniós és az integráción kívüli termelők, szolgáltatók és forgalmazók egyaránt pályázhatnak. A feltételek egész Európában azonosak.
„Ezt a címkét olyan termékek és szolgáltatások nyerhetik el, amelyek teljes életciklusuk során, más, hasonló termékekkel és szolgáltatásokkal összehasonlítva kevésbé terhelik a környezetet” – erősítette meg dr. Éri Vilma, a magyarországi ökocímke rendszert működtető Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. vezető tanúsítója. Ezt a minősítést eddig összesen 1875 termék, illetve szolgáltatás kapta meg kontinensükön, a legtöbb Franciaországban (437), Olaszországban (337) és Németországban (231). Magyarország az ökocímkés termékek száma alapján a 2016. márciusi adatok szerint a 12. helyen állt az európai országok között.
A szakember szerint az Európai Unió ökocímkéje és az ugyancsak a cégük által működtetett Környezetbarát Termék minőségtanúsítás számos előnnyel jár, a gyártók, a forgalmazók és a fogyasztók egyaránt haszonélvezői lehetnek. Magyarországon a vállalkozások az uniós csatlakozás óta kaphatnak Európai Ökocímkét, mert a korábbi szabályok szerint csak uniós tagországokból lehetett erre pályázni. Az első sikeres magyar pályázat 2006-ban született. Jelenleg már 9 hazai vállalkozás 26 terméke használja a címkét. A védjegyet elnyert termékek között 17 tisztítószer (mosószer, általános tisztítószer, ablaktisztítószer, mosogatószer), 5 televízió, 2 nyomtatott papírtermék, valamint 1-1 idegenforgalmi szálláshely és talajjavító szer van. A pályázatok szerint jelenleg a legnagyobb érdeklődés a mosogatószer és a folyékony szappan iránt mutatkozik.
Az ökocímke rendszer önkéntes alapon működik, a védjegyhasználók pályázati díjat és védjegyhasználati díjat fizetnek. A vállalkozóknak akkor érdemes a díjat kifizetni, ha ezáltal növelni tudják az értékesítést. Ennek egyik feltétele, hogy legyen megfelelő fizetőképes kereslet a környezetbarát termékek iránt. A hazai vállalkozások ezért gyakran az exportértékesítés reményében pályáznak. Azokban az országokban, amelyekben erős a zöld beszerzés pozíciója, ott ez is keresletet generál a védjegyet elnyert termékek iránt, mivel az ajánlattevők az ökocímke segítségével könnyebben tudják igazolni, hogy termékük megfelel a környezetbarát feltételeknek.
Az ökocímkés termékek könnyebb értékesíthetőségének másik feltétele a védjegy ismertsége és elismertsége. Az Európai Unió elsősorban a védjegy ismertségének és presztízsének növelésével ösztönzi a vállalkozásokat a címke megszerzésére. Jelenleg 32 termékcsoportra van kidolgozott feltételrendszer. A láthatóság érdekében olyan termékcsoportokra készülnek feltételrendszerek, amelyeknél a környezetbarát termékektől nemcsak számottevő környezeti hatás várható, hanem alkalmasak az ökocímke ismertségének növelésére is. A kritériumok között minden esetben szerepel az a kikötés, hogy a szóban forgó termék minősége nem maradhat el az adott termékcsoportba tartozó más, nem ökocímkés termékek minőségétől, és ennek a feltételnek a teljesítését a bírálatnál ugyanolyan szigorúan ellenőrizni kell, mint a környezetvédelemmel kapcsolatos feltételekét.
Ökocímke
- Az ökocímke a környezetvédelem önkéntes, pozitív eszköze, amelynek célja a gyártók, szolgáltatók és forgalmazók ösztönzése olyan termékek előállítására és forgalmazására, illetve szolgáltatások végzésére, amelyek jó minőségűek és jelentős környezeti előnnyel rendelkeznek a piaci átlaghoz képest.
- Az EU bármely vállalata pályázhat ökocímkére a program nemzeti kontaktpontjainál.
- Magyarországon az Európai Ökocímke odaítélése, használatának menedzselése a Környezetbarát Termék Nonpropfit Kft. feladata.
- Maga a címke nemcsak egy logóból, hanem egy rövid magyarázó szövegből is áll, amiből megtudható, hogy az adott termék vagy szolgáltatás milyen szempontból tekinthető környezetbarátnak.
- Az Európai Ökocímke honlapján található internetes katalógusban bárki megnézheti, hogy egy adott termékcsoportban, illetve egy adott országban milyen ökocímkés termékek vannak.