Nemrég készült kutatás arról, hogy milyen szennyeződések vannak az Északi-sarkkörről gyűjtött hóban, az eredmény pedig elég elkeserítő: lakk- és gumimaradványokat találtak benne, ami azt jelenti, hogy ilyen elhagyatott területekre is elér a közlekedés okozta szennyeződés. Az autók és más járművek okozzák a második legnagyobb mennyiségű mikroműanyag-szennyeződést a világon, a megoldást pedig ezúttal egyáltalán nem az elektromos autók jelentik.
A New Zealand Herald érdekes, de mindenképpen elkeserítő eredményre jutott, már ami a légszennyezést illeti: egy általuk idézett brit kutatás kimutatta, hogy a légszennyezés legveszélyesebbike, az apró PM2,5 részecskék jó része, egészen pontosan 60 százaléka a közlekedésből ered, egészen pontosan az autógumik elhasználódásából, és az utak kopásából. Ez azért meglepő, mert azt hihetné az ember, hogy a kipufogók által kibocsátott égéstermékek a legkomolyabb szennyezők, de ez egyáltalán nem így van: az autók elhasználódása is komolyan hozzájárul az egészséget súlyosan károsító kibocsátáshoz.
Ugyanebben a cikkben azt is leírják, hogy az autók a második legnagyobb mennyiségű mikroműanyag-szennyezésért felelősek. Ez azért lehet így, mert az autók gumiabroncsai különféle anyagok komplex keverékéből készülnek, és ezen anyagok között bizony ott vannak a műanyagok is a gumialapok mellett. Használat közben a gumiabroncsok súrlódnak az aszfalton, és ez, valamint a nyomás, a hő és a fékezés közbeni plusz súrlódás azt eredményezi, hogy olyan apró műanyagok válnak le a kerékről, amik később a levegőbe is kerülnek - aztán, ahogy egy másik kutatás mutatta, egészen az Arktiszig eljutnak.
A The Atlantic hasábjain jelent meg az, hogy az autógumikból származó mikroműanyag egészen az Északi-sarkkörig jut: a Science Advances tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint, ha egy gallonnyi (3,7 liter) arktiszi havat felolvasztunk, akár 53 ezer mikroműanyagot is találhatunk benne.
Szakértők szerint most már épp itt az ideje, hogy az elektromos autók előretörése és a károsanyag-kibocsátások mérséklése után az autóipar arra is odafigyeljen, hogy a más forrásokból érkező szennyeződéseket is képes legyen csökkenteni. Az autógumik elhasználódása pont ilyen lehet, mivel ezt az elektromos autók megjelenésével sem lehet orvosolni - sok esetben ezek ugyanis ugyanolyan nehezek, mint a benzines társaik, és ugyanannyit is használják őket, ezek pedig számítanak abban, hogy mennyi mikroműanyag válik le róluk.