A Plastic Free July ® egy globális mozgalom, amelynek célja, hogy segítsen emberek millióinak a műanyagszennyezés leküzdésében. Ezáltal tisztább utcákat, óceánokat és gyönyörű közösségeket érhetünk el. A mozgalomhoz való csatlakozással bárki részese lehet a műanyagmentes júliusnak, ha úgy dönt, hogy elutasítja az egyszer használatos műanyagokat.
Először is néhány tény:
- A világon percenként 1 millió (!) műanyag szatyrot használunk el.
- Miután rövid használat után megszabadultunk tőlük, még vagy 100-500 évig szennyezik környezetünket attól függően, milyen anyagból készült.
- Egy átlagos európai ember évente 500 nejlonszatyrot is elhasználhat, ami megdöbbentően magas szám, naponta kb másfél szatyorról van szó.
- Az EU-ban évente 3,4 millió tonna nejlonszatyrot állítanak elő. Ez több, mint 2 millió autó súlyának felel meg.
- A tengeri hulladék 80%-a műanyag, amely ma már bizonyítottan módszeresen gyilkolja a tenger élővilágát. Ezernyi sokkoló fotó tanúskodik az emberi felelőtlenségről.
A fentiek miatt is különösen fontos, hogy legalább évente egy hónapig célzottan foglalkozzunk a felelős műanyaghassználattal és ha lehet, mérsékeljük az egyszerhasználatos műanyag csomagolóanyagok használatát.
A Zöldnek lenni jó! portál a hónap valamennyi napjára kínál műanyagmentes alternatívákat ITT.
Mindeközben a legnagyobb hazai kiskereskedelmi láncolat az Auchan azt is megvizsgálta, mennyi egyszerhasználatos műanyagzacskó mellőzésével járt eddig az ilyen csomagolóanygokat kiiktató intézkedésük. Mint a vállalat friss sajtóközleményéből kiderül, 2022 áprilisa óta ezeknek a csomagolóanyagoknak a CO2 e-kibocsátása 380 tonnának felelt volna meg, így mindenképpen szükség volt a forradalmi lépésre. A műanyagmentes július ideje alatt az Auchan különféle aktivitásokkal szeretné felhívni a vásárlók figyelmét a környezettudatos fogyasztói magatartás fontosságára. Ebből az alkalomból a vállalat egy különleges dizájnpályázatot is hirdet, aminek célja, hogy fenntartható csomagolásai még vonzóbbak legyenek.
A pályázaton a bevásárló papírtáska dizájnjára várnak ötleteket, amelyek a műanyagszennyezés témáját dolgozzák fel grafikai és szöveges megoldásokkal. A szakmai zsűri által választott legkreatívabb megoldás rákerül a zacskókra, emellett pedig az első helyezett 200 ezer, a második 100 ezer és a harmadik 50 ezer forint értékű Auchan ajándékkártyát kap. A részletes pályázati kiírás itt található.