Európa valamennyi országában kevesebb dízel-autót adtak el az első félévben, mint egy évvel korábban és a nagyvárosok dízel-tilalma e motorok halálát jelentheti.
A Car-Center Automotive adatai szerint dízel-meghajtású személyautókból 2018 első felében 8.4 százalékkal kevesebbet adtak el az EU országaiban, mint az előző év hasonló időszakában, az értékesített új kocsiknak már csak 36.8 százaléka volt dízel. Írországban több mint 10, Németországban 9.2 százalékos volt a visszaesés, Magyarországon 32.7-ről 23.5 százalékra csökkent az eladott új dízel-kocsik aránya.
2011-2015 között a nagy európai országokban az újonnan fogalomba kerülő kocsiknak valamivel több, mint a fele volt még dízel-meghajtású. Ennek vetettek véget a gyártók dízel-botrányai, amikor kiderült, hogy az autók (a szoftverek manipulálásával) lényegesen több káros-anyagot bocsátanak ki, mint amennyit a gyárak megadnak.
Erre tekintettel már egy sor nyugat-európai nagyvárosban tervezik, hogy eltiltják az ilyen meghajtású járművek (és különösen a régebbi típusúak) forgalmát a belső övezetekben. A vásárlók bizonytalanságát növeli, hogy a kormányok – például Németországban – nem döntötték még el, hogyan kezeljék a kialakult helyzetet. A vita akörül folyik, elegendő-e módosítani a régebbi dízelek szoftverét, vagy a motorok költséges átalakítására van szükség a károsanyag-kibocsátás mérsékléséhez.
Az EU mindenesetre már döntött: az új dízel-kocsik 2021-től már csak legfeljebb 95 gramm széndioxidot bocsáthatnak ki kilométerenként. Amennyiben azt nem érik el, minden többlet-gramm után 95 eurós bírságot kell fizetni, ami milliárdokba kerülhet a gyártóknak.