Amióta világ a világ, a kereskedelem fogalmához az egyenlőtlenség társul. A két fél közül az egyik jól jár, a másik általában kevésbé. Szerencsére ez ma már nincs mindig így, létezik olyan kereskedelem is, amely egyensúlyi helyzetre épül, azaz az egyik szerződő fél figyelembe veszi a másik körülményeit, értékeit és érdemeit, tehát igazságos hozzáállást tanúsítanak egymással szemben. Vagyis: a folyamat a termeléstől a fogyasztásig méltányos. Idén május 13-án tartják a méltányos kereskedelem, azaz a Fairtrade világnapját. A faitrade-t itthon Tudatos Vásárlók Egyesülete kampányaival és egy mobil applikációval támogatja.
Honnan ered a fairtrade?
A fairtrade a hagyományos kereskedelem alternatív, etikus megközelítése, amely a legutóbbi hatvan év során alakult ki a nyugati világban. Célja, hogy a világkereskedelemből származó haszonnak az iparosodott és a fejlődő országok közötti méltányos elosztását – legalább részben – megvalósítsa.
A méltányos kereskedelem alapelve, hogy a résztvevők a bevett világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg, amely valóban fedezi a termelők befektetett munkáját.
A fairtrade termékek kereskedelme 2018-ban világviszonylatban meghaladta a 9.8 milliárd eurós értéket, ami 15 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Világszerte nő a fogyasztói igény a fenntartható élelmiszerek iránt. 2021-ben több mint 37 600 különböző Fairtrade minősített termék érhető el világszerte 143 országban, beleértve Magyarországot is. A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, méz, virágok, pamut, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában.
Magyarországon az utóbbi években ugrásszerű növekedést produkált a méltányos kereskedelmi termékek forgalma: 2020-ban a hazai Fairtrade piac összértéke meghaladta a 6,9 milliárd forintot, ez a 2014-ben mért forgalom százszorosa (!). A növekedés részben annak köszönhető, hogy egyre több kereskedő törekszik Fairtrade termékkör kialakítására, igazodva a fogyasztói igényekhez. Másrészt igen népszerűek lettek a könnyen hozzáférhető, drogériákban és hipermarketekben beszerezhető, sajátmárkás Fairtrade termékek. Leggyakrabban csokoládén, banánon és kávén találkozhatunk itthon ezzel a címkével.
Melyik minősítést érdemes figyelni?
A boltok polcain többféle minősítéssel találkozhat a fogyasztó aszerint, hogy gyártóik milyen méltányossági vagy fenntarthatósági szempontok betartására vállalnak garanciát. Az UTZ Certified címke például olyan termékeken található, amelyek előállításánál a környezet védelme garantált (peszticidek csökkentése, fenntartható talaj-, víz-és energiahasználat), biztonságos és egészségre nem ártalmas munkakörülményeket biztosítanak a munkásoknak, és nem használnak gyerekmunkát. Ugyanakkor az eladási árminimumra nincsenek kitételeik, így egyáltalán nem biztos, hogy méltányos jövedelemhez jutnak a földeken dolgozók. Másik gyakran felbukkanó védjegy a Rainforrest Alliance, amely a gazdaságot, és nem a terméket minősíti. Egy minősített gazdaságban tilos az erdőirtás, kötelező a megfelelő talajvédelmi technikák alkalmazása, védeni kell az őshonos ökoszisztémát, minimalizálni szükséges az energia, víz és agro-kemikáliák használatát, csökkentik az üvegházhatású gázok kibocsátását. Viszont szó sincs minimálbérről vagy jobb munkakörülményekről.
A legszigorúbb kritériumokat a Fairtrade minősítés követeli meg.
A Fairtrade 5 alapelve az egyenlőtlenségek csökkentését és a fenntartható fejlődését célozza:
- Méltányos ár – a termelők méltányos árat kapnak, amely fedezi a termelés költségeit, biztosítja a tisztességes megélhetést és az ésszerű nyereséget.
- A gyerekmunka tilalma – a gyerekmunka minden formája tilos.
- Tisztességes munkakörülmények – az ültetvényeken, gazdaságokban, feldolgozó üzemekben és egyéb létesítményekben alkalmazott munkások biztonságos és jogszerű. Egészséges munkakörülmények között dolgoznak, maximum 48 órában egy héten, és olyan bért kapnak, amely fedezi megélhetésüket. Tilos a diszkrimináció, a kényszerítés és a zaklatás minden formája.
- A helyi közösségek fejlesztése – a fairtrade-felár jelentős részét (Fairtrade-prémium) a termelők közösségei olyan fejlesztésekre fordítják, mint az ivóvíz-ellátás és útépítés. De ebből finanszírozzák az oktatási és egészségügyi intézmények létesítését, a képzési költségeket, mikrohiteleket és az egészségbiztosítást is.
- Környezeti fenntarthatóság – a káros vegyszerek és a génmódosított növények használata kizárt a fairtrade rendszerben. A támogatott termelési technológiák megóvják az értékes ökoszisztémát, és védik mind a termelő, mind a fogyasztó egészségét.
Magyarországon idén először szerveznek Faitrade világnapi ünnepséget Szegeden, ami a szolidaritás és a tudatosság ünnepe lesz. Célja az, hogy színes népszerűsítő programokkal ráirányítsa a figyelmet a méltányos kereskedelem fontosságára, és közelebb hozza azt a fogyasztók mindennapjaihoz.
További információk a méltányos kereskedelemmel kapcsolatban a www.tudatosvasarlo.hu oldalon találhatók.