Már tavaly is feltűnést keltett az a tengerentúlon indult akció, amelyben a vásárlók szervezetten kezdték elutasítani a Black Friday egyáltalán nem fenntartható kereskedelmi gyakorlatát. Magyarországon már konkrétan egy hétig akcióznak ilyenkor az áruházak, ám a formabontó Black Fridye-ról, azaz a Fekete Átfestés kezdeményezésről alig van tudomása a vásárlóknak.
Hogy is működik a Black Fridye? Az ember kinyitja a ruhásszekrényét és keres benne pár olyan használt, megunt, netán kisebb foltokkal tarkított, idejétmúlt ruhadarabot, amit mindeddig mégis sajnált kidobni, mert a fazon még divatos, vagy éppen érzelmi szálakkal kötődik viselője az adott nadrághoz, pólóhoz. Ám ezeket sem kell a hulladék közé tennünk, a Fekete Átfestés napján ugyanis erre specializálódott szervezethez el lehet juttatni a ruhát, ott pedig egy kisebb összegért profi módon befestik és visszajuttatják a beküldőhöz egyes pop-up boltokon keresztül. Így a korábban évekig a szekrényben álló ruhanemű új arcot és értelmet nyer és még évekig vidáman használható.
Persze nem is kell feltétlenül elküldeni a befestéshez, Magyarországon az ügyes kezűek otthoni körülmények között is átszínezhetik megunt ruhadarabjaikat, de kisebb, erre specializálódot vállalkozásokhoz is fordulhatunk ezügyben. Természetesen a fekete szín sem kötelező, itt mindössze a nyelvi játék miatt vált az akció mottójává - de bármilyen más színnel is kísérletezhetünk, kedvünk szerint.Sőt, a festéshez sem muszáj ragaszkodni - egyszerűen dobjuk fel egy kis dísszel, rátéttel a megunt darabot, vagy csak viseljük más összeállításban, más stílusban - ez is a koncepcióba illő hozzáállás.
A lényeg amúgy is az újfajta szemléletmód meghonosítása lenne, miszerint nem érdemes bedőlni a ténylegesen egyébként is kevéssé kedvező Black Friday-akcióknak (amikor sok helyen valójában az előzőleg alaposan felárazott árucikkekből engedek valamennyit). Inkább nézzük körbe a gardróbunkban és godolkodjunk újszerűen a már meglévő darabjainkra! Pusztán azzal ugyanis, hogy egy hagyományos feketepéntekes bevásárláson mégsem veszünk egy újabb fehér pólót, áttételesen máris 2700 liter vizet spóroltunk meg - ennyi kell ugyanis egyetlen darab legyártásához. Ma már senki sem vonja kétségbe, hogy a ruhaipar a 2-3. legszennyezőbb és legnagyobb karbonlábnyomot hagyó iparág, így kölönösen fontosakká válhatnak az ilyen kezdeményezések.
2019-ben összesen 595 ezer liter vizet spóroltak meg világszerte az akcióhoz csatlakozott emberek, ez 8,5 nagy méretű medencec megtöltéséhez lenne elegendő. Mondhatnánk, nem annyira sok - de az ilyen apró lépésekkel kezdődik a fenntarthatóság felé vezető szemléletváltás.