Április végén a közönségdíjat egy nagyon figyelemre méltó fiatal cég hozta el a Kelet-Közép-Európa legnagyobb energetikai versenyének számító PowerUp! hazai mezőnyéből. A Summotive csapata innovatív megoldást adhat a hazánkat igencsak sújtó levegőtisztasági problémákra, ráadásul úgy, hogy azok számára is elérhető lenne, akik nem tudják nagy anyagi ráfordítással modernizálni elavult háztartási tüzelő- és fűtőberendezéseiket. A startup két vezető szakemberével, Mészáros Tamással (CEO) és Forrai Virággal (Head of Business Development) beszélgettünk.
Először lássuk magát az eszközt: a Summotive első innovációja, a DriftAir lényegében egy biztonsági kitorkolló idomdarab, amely a kémény tetejére rögzítve a légáramlás sebességének növelésével több oxigént juttat közvetlenül az égéstérbe. Ezáltal tökéletesíti az égést, és lehetővé teszi az optimális hidegen indítást (így elkerülhető a nagy mennyiségű szén-monoxid keletkezése, valamint a füstgázoldali korrózió, vagyis a tüzelőberendezés élettartama is megnő). A lakossági és ipari hasznosításra egyaránt alkalmas eszköz – tüzelőanyag-típustól függően – akár 20 százalékkal csökkenti a tüzelőanyag-felhasználást, így a fűtési költséget, valamint a károsanyag- és szállópor-kibocsátást is, miközben növeli a kazán hatásfokát.
– Mint egy technológiai újításon dolgozó startup kezdeményezői, milyen hozzáállást tapasztalnak a társadalomban a levegőtisztasággal kapcsolatban?
- T.: – A koronavírus-járvány alatt megtapasztalhattuk, hogy a magyar emberek alapvetően betartják a hatóságok utasításait. Ám jelentős, társadalmi léptékű összefogás szinte csak a bajban mutatkozik meg, preventív jelleggel – különösen, ha környezetvédelemről van szó – nagyon ritkán tudunk közös ügyek mentén együtt gondolkodni. Pedig a tiszta levegő kérdése mindenkit érint. A tiltások ellenére még mindig nagyon sok helyen égetnek a szabadban, holott az akár csak egy mázsányi zöldhulladék elégetése során felszabaduló, rákkeltő anyagokat tartalmazó füst több tízmillió köbméter levegőt is beszennyezhet.
- V.: – Hozzá kell tenni, a környezetvédelemhez való általános hozzáállás sokkal gyengébb nálunk. Egész Európában Magyarországon a legalacsonyabb a környezetvédelem ügyének képviselete, hisz nem működik sem környezetvédelmi minisztérium, sem pedig független környezetvédelmi ügynökség, így nem valósul meg hatékonyan a környezetvédelmi törvények gyakorlatba való átültetése.
– Miért pont a levegőtisztaság témáját karolja fel egy startup, ha ilyen bonyolult a társadalmi környezet?
- T.: – Néhány éve dr. Kósa L. Adolf barátommal beszélgettünk az egészségmegőrzésről. Úgy fogalmazott, az anti-aging módszertan csakis a belülről kifelé / kívülről befelé elvek együttes alkalmazása esetén válhat sikeressé. Ez a gondolat adta az ötletet is – mert nagyon fontos minden egyes faültetési program, de ezzel párhuzamosan a kibocsátott üvegházgázok mennyiségét is drasztikusan csökkentenünk kell. Mivel a kisméretű szállópor (a 10 mikrométer átmérő alatti porrészecskék) kibocsátásának több, mint 80 százaléka lakossági fűtésből ered, a levegő minőségét döntően ez határozza meg, nem az ipar vagy a közlekedés (persze a forgalmas utak mentén haladó gépjárművek is komoly szennyezőforrást jelentenek).
A legnagyobb hatással az ELTE TTK környezettudományi képzése volt rám, ezért kezdtem el behatóbban is tanulmányozni a kérdést, és megoldási lehetőségeket keresni a problémára. Így ismerkedtem meg a vezető mérnökünkkel, akinek a kezdeti koncepcióját és prototípusát az első angyalbefektetőnkkel továbbfejlesztettük, majd újabb szakemberekkel bővült csapatunk, a szabadalmunk kidolgozásába pedig az Európai Unióban is jelentős ipari és üzleti szereplőket vontunk be. A gyártás megkezdésével új munkahelyeket fogunk teremteni, ami számunkra a koronavírus-járvány okozta gazdasági visszaesés ellensúlyozása miatt is fontos. Hármas értékajánlatunk: a károsanyag-kibocsátás és a tüzelőanyag-fogyasztás jelentős mérséklése mellett a fűtési költségeket is számottevően csökkentjük. Emiatt döntött úgy a Climate-KIC (az Európai Unió legfőbb éghajlatváltozással kapcsolatos innovációs kezdeményezése), hogy támogatja törekvéseinket.
(Az interjú eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2020. júniusi számában jelent meg. Folytatása a magazinban, illetve a digitális verzióban, amelyet itt lehet megvásárolni: https://digitalstand.hu/vasarlas/_kiadvany/_vasarlas/5760)