Hidrogén üzemanyagcellás kompokat állítanának szolgálatba az amerikai vizeken – nemrég bejelentette partnerségét a Golden Gate Zero Emission Marine (GGZEM) nevű startup és a Switch Maritime zöld befektetésekkel foglalkozó vállalat. Utóbbi finanszírozza majd az első flottát. A hidrogén üzemanyagcellás technológia elvileg zéró emissziós is lehet, de a járulékos infrastrukturális támogatás miatt a helyzet ennél komplikáltabb.
A GGZEM tavaly novemberben 3 millió dolláros támogatást kapott az amerikai szövetségi klímapolitikával látványosan szembe menőKalifornia légi felügyeleti hatóságától, hogy megépítsen egy 84 személy szállítására képes hidrogén üzemanyagcellás hajót. A 21 méter hosszú, Water-Go-Round nevű jármű a San Francisco-öbölben teljesít majd szolgálatot.
A kompot egyelőre még építik a cég alamedai telephelyén, a tervek szerint szeptemberre készül el. Utána három hónapos tesztidőszak kezdődik, hogy a kutatók adatokat gyűjthessenek a vízi jármű teljesítményéről.
Az együttműködés életbe lépésével a Switch Maritime lett a komp üzemeltetője, és feltett szándéka, hogy Egyesült Államok-szerte elterjeszti a szén-dioxid-kibocsátással nem járó vízi közlekedési formát. A cég a közelmúltban jelentette be, hogy New Yorknak is épít egy hasonló hajót, amelyet majd a Water-Go-Round debütálása után bocsátanak vízre. A Switch közleménye szerint a cég a létező kompüzemeltetőkkel működne együtt mindkét parton, és hajlandó kellő tőkét mozgósítani azért, hogy felgyorsítsa a nulla kibocsátású közlekedési formák átvételét.
A hajót építő GGZEM a Sandia Nemzeti Laboratórium tudományos projektjéből nőtte ki magát. A Sandia kutatói arra jutottak, hogy a hidrogén meghajtású hajóknak számos előnyük van a hagyományos, dízel meghajtásúakhoz képest, de sajnos nem tartozik ezek közé az összkibocsátás jelentős csökkenése – legalábbis ha a szokásos módon előállított hidrogéngázt használták.
Jelenleg a legtöbbször metánból szintetizálják a hidrogént, amit nagyon elővigyázatosan kell tárolni és kiszállítani rendeltetési helyére. Így már majdnem ugyanaz a helyzet, mint ha sima dízelhajók szelnék a habokat, legalábbis ha a teljes élettartamra szóló kibocsátást nézzük.
Joe Pratt, a GGZEM vezérigazgatója szerint azonban a hidrogénnek vannak a kibocsátástól független előnyei is. A Water-Go-Roundot közvetlenül a partról töltik fel egy kamionról, akár csak a hagyományos hajókat, de nagy különbség, hogy a hidrogén újratöltése közben nem áll fenn veszély, hogy szennyezés kerül a vízbe – mondta.
Ráadásul a hidrogént elektrolízissel vízből is ki lehet vonni megújuló energia mozgósításával – és ez lenne a végcél a zéró emissziós kompot megálmodó, illetve finanszírozó cégek számára. A Switch vezérigazgatója, Pace Ralli azt mondta, együttműködést terveznek a Clean Marine Energy nevű vállalattal, hogy megújuló energián alapuló infrastruktúrát építsenek ki a Water-Go-Round és a jövőbeli flotta számára.