Nyitottság, ügyfélközpontúság, innováció – ezek mentén működik a 2010-ben egy magánszemély, Kiss Csaba Balázs által alapított, s máig társügyvezetőként irányított Sövit Környezetvédelmi Kft. A környezetvédelmi szolgáltató vállalkozás nemrég jelent meg a piacon egy egyedülálló szoftverrel. A cég másik társügyvezetőjével, Naszály Andrással beszélgettünk.
A honlapjukat böngészve az látszik, hogy széles skálán kínálnak különféle környezetvédelemhez kapcsolódó szolgáltatásokat. Mi a leghangsúlyosabb közülük?
Számunkra a környezetvédelmi tanácsadás, hiszen a legtöbbször az ügyfeleink által adott megbízás környezetvédelmi engedélyeztetésre, megbízotti szolgáltatások, szakértői jellegű feladatok elvégzésére szól. Emellett vannak speciális szolgáltatásaink is: például nemzetközi engedélyeztetést végzünk, nemzetközi hulladékszállítási engedélyek beszerzését koordináljuk – ezt kevesen csinálják Magyarországon.
Igyekszünk a leginkább ügyfélközpontúan szolgáltatni, a lehető leggyorsabban reagálni, megoldani a hozzánk elhozott problémákat, figyelembe véve nem csak a környezetvédelmi, hanem egyéb megfontolásokat is. Törekvésünk, hogy ésszerű válaszokat és megoldásokat ajánljunk, ami sokszor nem is egyszerű feladat, hiszen a jogszabályok – sajnos – eléggé meg tudják nehezíteni a vállalkozások dolgát.
Kikből áll az ügyfélkörük?
Általában kis- és középvállalatok fordulnak hozzánk, többnyire termelő cégek. Általában hosszú távú üzleti kapcsolataink vannak, illetve az egyszeri feladatot jelentő megbízások – mint az egyedi engedélyek beszerzése – esetén egyre többen jönnek hozzánk mások ajánlására.
De ha például a tanácsadást vesszük, az a fura helyzet állhat elő, hogy ha jól végzik, akkor azzal elérik, hogy már nem lesz a továbbiakban szükség Önökre a megrendelőnél. Azaz, valahol maguk ellen is dolgoznak, nem?
Így is be lehet állítani, s tényleg furcsának tűnhet, de mi alapvetően nem titkolózunk, olyannyira nem, hogy már az ajánlatot is úgy állítjuk össze, hogy abban nagyon sok mindent leírunk. Tapasztalataink szerint ezzel nem élnek vissza, hanem inkább bizalmat generál irányunkban. De az is igaz, hogy hiába adjuk ki az információt, nem biztos, hogy az, aki nem profi ezen a területen, jól el tudja végezni az adott feladatot.
Hogyan jött a szoftverfejlesztés ötlete?
Mindig is aktívan kerestük azokat a lehetőségeket, amelyekkel plusz hozzáadott értéket tudunk kínálni az ügyfeleinknek. Ennek egyik konkrét terméke a mintegy két és fél év munkájával elkészült, s – részint az ügyfelektől jelentkező igények és a tőlük származó visszajelzések alapján – folyamatosan (tovább)fejlesztett környezetvédelmi szoftverünk. Moduláris felépítésű, internetalapú, teljesen saját erőforrásokból finanszírozott és fejlesztett, a különféle bevallások elkészítését segítő felhasználóbarát szoftverünk. Ennek segítségével egyszerűen lehet a jogszabályoknak megfelelően vezetni a hulladéknyilvántartást, majd egy-két gombnyomással legenerálni az éppen szükséges bevallást. Bárki kipróbálhatja a szoftvert – amit egyébként a környezetvédelmi bevallás kifejezésből generálva KÖRBE névre kereszteltünk.
Miért nem próbáltak pályázati pénzt igénybe venni a fejlesztéshez?
Mert így nincs megkötve a kezünk, teljesen önállóan dönthetünk a további fejlesztési irányokról, rugalmasan tudunk reagálni az ügyfelek részéről felmerülő igényekre.
Ha jól tudom, vannak ingyenes szolgáltatásaik is. Miért?
Valóban, a Hulladékvásár honlapunk platformot kínál a hulladéktermelők és –gazdálkodók ingyenes egymásra találására, illetve az önéletrajz adatbázisunkba bárki ingyen feltöltheti saját életrajzát és motivációs levelét, ahonnan szintén térítésmentesen válogathatnak a munkatársat keresők. S hogy miért ingyen? Mert Magyarországon a zöld ipar még nem forrt ki olyan szinten, hogy ne férne rá némi segítség.