Fővárosi buszmegállókban mérte a levegő szennyezettségét a Greenpeace Magyarország, hogy felhívja a figyelmet: csak modern, tiszta közösségi közlekedéssel tudjuk felvenni a harcot a klímaválsággal.
A mérésekből kiderült: a megállókban akár két-háromszor nagyobb lehet a nitrogén-dioxid-szennyezettség, mint a hivatalos mérőállomásokon, amiért a dízel személyautók mellett a közösségi közlekedésben használt rengeteg régi dízel busz is felelős. Még mindig több mint félezer elavult Euro 0-I-II-III-as busz közlekedik Budapesten, melyek szennyezése sokszorosa a légszennyezettségi szempontból kedvezőbb (EURO IV-V-VI-os) besorolású buszoknak. A Greenpeace azt várja a fővárosi vezetéstől, hogy a régi dízel járművek korlátozásával sürgősen cserélje le a BKK megrendelésére közlekedő régi, szennyező buszokat, és mielőbb tiltsa ki Budapestről az egyéb egészségkárosító, elavult járműveket.
A Greenpeace 2019 áprilisában AQMesh légszennyezésmérő eszközzel vizsgálta a nitrogén-dioxid (NO₂) légszennyezettséget három fővárosi buszmegállóban. A mérések azt mutatták: a buszmegállókban szignifikánsan jelentősebb a légszennyezettség, mint ugyanabban az időszakban a környező hivatalos mérőállomásokon.
A Népszínház utca elején lévő buszmegállóban körülbelül háromszor, a Blaha Lujza téri buszmegállóban több mint kétszer akkora volt az NO₂-koncentráció, mint a közelükben lévő Teleki téri, illetve Erzsébet téri mérőállomásokon. Még a légszennyezettségéről közismert Széna téri mérőállomás is jellemzően alacsonyabb NO₂-koncentrációs értékeket mutatott, mint a pár méterre lévő Széll Kálmán téri buszmegállóban mért adatok.
Továbbiakat itt lehet megtudni a témában:
A szervezet levegőtisztasági petíciója, amit bárki aláírhat:https://act.greenpeace.org/page/38111/petition/1