Idén robbant a klímabomba a médiában: egy friss hazai kutatás szerint bár a klímaváltozás nemtől és kortól függetlenül is beszédtéma, az internetezők fele nem olvas utána a részleteknek. A felmérés tanulsága, hogy az emberek a tudósoknak, barátoknak és az influencereknek hisznek a témában.
Noha leginkább az internetes hírportálokról és a közösségi média felületeiről tájékozódnak, a klímahírekről a legtöbben mégis a televíziós híradásokból értesülnek, derült ki a Lounge Group legfrissebb, a klímaváltozás témájában készült kutatásából. A felmérés alapján van ebben azért némi korosztály- és lakhelybeli eltérés: a legfiatalabbak körében a közöségi média az uralkodó információforrás e tekintetben is, a fővárosiak és a magas képzettségűek pedig az internetes felületeket részesítik előnyben.
Az emberek tájékozottsága ugyanakkor ingatag talajon áll: az álhíreknek is teret ad, hogy a válaszadók fele nem olvas utána a látott-hallott tényeknek. Csak minden harmadik ember gyűjt maga is információkat a témában. Az is kiderült viszont, hogy a tájékozottak összességében aggasztóbbnak tartják a helyzetet, jobban rettegnek a klímaváltozás következményeitől.
A lakosság leghitelesebb forrásnak a tudósokat tartja, a megkérdezettek 90%-a hisz nekik – ismertette az adatokat Szabó Zsófia, a Lounge Group kutatási divízióvezetője. Szemben például a politikusokkal, akiket csak minden ötödik magyar tart megbízhatónak a klímaváltozás témájában. A barátok, ismerősök is jelentős befolyással bírnak, az emberek háromnegyede mértékadó hírforrásnak tartja őket a kérdéskörben.
Akik gyakrabban tájékozódnak online felületeken, aggasztóbbnak találják a klímaváltozás kérdését. A Lounge Group kutatási adatai alapján a közösségi média felületek különösen nagy szerepet töltenek be az információáramlásban – ez a klímaváltozás ügyében sincs másként. Ebből is adódik, hogy a hatalmas követőtáborokkal rendelkező influencerek megkerülhetetlen szereplők lennének, a tapasztalatok szerint mégsem állnak bele a témába a tőlük megszokott vehemenciával. A megkérdezettek körében Kasza Tibi, Puskás Peti és Tibi atya a legnépszerűbb véleményvezérek. A követők negyede vélekedik úgy kedvenc influencereiről, hogy rendszeresen posztolnak klímatémában. A példájuk követendő lehet, hiszen minden hatodik megkérdezett maga is megosztja saját legjobb gyakorlatait, tippjeit a közösségi média felületeken. Ebben a tekintetben szintén a fiatalabbak a legaktívabbak.