A magyar mérnökök nagy ütemben haladnak a teljesen önvezető kamionok megépítése felé. Ez volt a benyomásunk, amikor megnéztük, mire képes a Knorr-Bremse szenzorokkal és kamerákkal felszerelt, Hófehérkének becézett kamionja. Az önvezető megoldások jelentős részét Magyarországon fejleszti a vállalat, csaknem 70 magyar mérnök dolgozik már évek óta azon, hogy mire a jogi és gazdasági környezet is alkalmassá válik az éles üzemmódra, a teherautógyártóknak technológiai értelemben kész megoldásokat tudjanak adni.
Amellett, hogy Hófehérke önállóan megy a nagyobb telephelyeken, logisztikai központokban, egy ideje már az autópályán is egyre jobban képes sofőr nélkül navigálni. Ahogy magyarázták nekünk, az alapötletek után egészen bonyolult finomhangolásokra van szükség, amely részben informatikai, részben gépészeti és villamosmérnöki munka.
A sofőr a telep bejáratánál kiszállhat, beadhatja a kamiont, mint gyereket az óvodába, és a megbeszélt időre visszamehet érte. A kamion a sofőr távollétében egy mobilos applikációból nyomon követhető, de magától áll rá a rámpára, dolga végeztével pedig visszamegy a kapuig. A telephelyen belüli önvezetés alapjait a cégnél már 2016-ban bemutatták, de rengeteget kell még az apró részleteken dolgozni ahhoz, hogy éles forgalomban is megjelenhessen egy ilyen új funkció.
Frank Péter k+f vezető azt mondta nekünk, a szenzorokat és a kamerákat eleve bele kell majd tervezni és építeni az új kamionokba, mert az utakon már futó járműveket bonyolult lenne utólag önvezetővé tenni. A technológia térhódítása így csak fokozatosan, a régi kamionok és pótkocsik cseréjével képzelhető el.
Ennek alapvetően az az oka, hogy nagy biztonságú rendszerekről van szó, és egy kamionnak előre és hátrafelé is körülbelül 150 métert, oldalra pedig minimum kétsávnyi távolságot kell állandóan figyelemmel tartania. A szenzorok, illetve kamerák semmiképpen sem mozdulhatnak el vagy sérülhetnek menet közben, ezért szerves részegységekként kell beépíteni őket a járműbe.
A Hófehérkéhez hasonló megoldások ma még csak a tesztpályákon futhatnak, a közúti forgalomban egyelőre nem fog szembejönni senkivel egy vezető nélküli 40 tonnás szerelvény – még akkor sem, ha ennek már csak részben vannak technikai akadályai. És mivel a technológia láthatóan gyorsan fejlődik, érdemes arra koncentrálni, hogy milyen üzleti megfontolások vannak a fejlesztések mögött.