„Divatba jött” a világmárkáknál a plasztikellenesség. Kína már nem engedi be a külföldi hulladékot, emiatt erősödött fel hirtelenjében a márkák politikailag korrekt antiplasztik-filozófiája.
Angliában például 70 vállalat csatlakozott a UK Plastic Pacthez, hogy műanyagmentessé tegyék ellátási láncukat. Ez az első ilyen széles körű, céges összefogás, amit vélhetően más országokban is követnek majd hasonló szövetkezések.
A Nestlé nemrég bejelentette, hogy 2025-re teljes termékskáláját újrahasznosítható csomagolásban fogja forgalmazni. Ez persze a riválisa elhatározásának másolása, hiszen a Unilever már 2017-ben ugyanilyen célt fogalmazott meg. A Unilever szövetségre lépett egy céggel, mely új technológiát dolgozott ki a PET (polietiléntereftalát) újrafeldolgozására.
A Nestlével gyakorlatilag egy időben tette azt a bejelentést a Waitrose angol szupermarketlánc, hogy ősztől betiltja az eldobható, egyszer használatos műanyag kávéspoharakat a boltjaiban. Amerikában a Starbucks árengedménnyel adja a kávét azoknak a vásárlóknak, akik saját kávéspohárral jönnek.
Angliában olyannyira a fősodorba került a téma, hogy a Wrap nevű szervezet elindította a UK Plastic Pactet: ennek célkitűzése az, hogy teljes ellátási láncukból kivonják a műanyagokat 2025-ig. Egészen pontosan három célt tűztek ki:
- 100 százalékban újrafeldolgozható, újrahasználható vagy komposztálható műanyagok használata.
- A műanyagok újrafeldolgozásának vagy komposztálásának megvalósítása 70 százalékban.
- Minden csomagolástípus esetében legalább 30 százalékos újrafeldolgozási arány bevezetése.
Ez az első széles körű céges összefogás a plasztikmentes üzletvitel megteremtéséért, amit vélhetően más országokban is követnek majd hasonló szövetkezések. A UK Plastic Pactre olyan cégek iratkoztak fel, mint a Tesco, az Aldi, a Lidl, a PepsiCo, a Coca-Cola European Partners, a Danone, a Marks & Spencer, a Nestlé, a Unilever, a Procter & Gamble, a Pizza Hut, a Waitrose, a Pret A Manger, a Sainsbury’s, a Suez, sőt a skót kormány is. Első körben 42 cég csatlakozott a kezdeményezéshez – melyek együttesen az angliai szupermarketek polcaira kerülő termékek 80 százalékának csomagolásáért felelősek –, időközben a feliratkozó vállalatok száma hetvenre nőtt.