Már megszoktuk, hogy mindent csomagolva kapunk, hónapok óta pedig az arcunk egy része is be van csomagolva. Habár utóbbi is biztosan nagy üzlet, az ipari csomagolástechnika azonban egészen másról szól. A Green Packaging Kft. már évek óta jó nevű, elismert cég a csomagolástervezési iparban. Vaszkó Tibor, az ügyvezetők egyike nem hétköznapi üzletember: vele beszélgettünk, a többi között arról, szerinte mi a különbség az igazi zöld és a sötétzöld között a környezetvédelemben.
– Egy folyamatosan fejlődő cég képe rajzolódik ki az Önnel készült interjúkból. hírekből. Ezt jelzi, hogy 2011-től évről évre díjat nyertek a munkájukkal. Mivel lehet ezt kiérdemelni a csomagolástechnika terén, ami őszintén szólva általában addig érdekli az embereket, amíg ki nem bontják, és hozzá nem jutnak az általuk megvásárolt, megrendelt termékekhez?
– A csomagolásban kétlépcsős szakmai versenyeztetés folyik. Létezik a Hungaropack magyarországi csomagolási verseny, és ha ott jól szerepel a pályázat, akkor jogosult a cég elindulni a WorldStar világ csomagolási versenyen, amelyet a szakma „Oscar”-díjának tekintünk. A pályamunkáknak minden esetben innovatívnak kell lenniük, gazdasági és egyéb, például társadalmi, környezetvédelmi előnyökkel kell rendelkezniük.
– Ha most visszatekintek az Önnel készült beszélgetésekre, visszatérő kijelentés Öntől, hogy a környezettudatos gondolkodás Magyarországon meglehetősen lassan hatja át a mindennapokat. Viszont a nemzetközi piacokon meghatározó, döntő szempont.
– Cégünk a 2008-as gazdasági válság utáni hullámokat lovagolta meg, kezdeti termékeink csak és kizárólag biológiailag lebomlók voltak. Termékvédelmi szempontú műszaki habok esetében ez nem kis teljesítmény. Azok a termékek viszont drágábbak a műanyagoknál. Amennyiben ragaszkodtunk volna ehhez a vonalhoz, akkor ez a cég most nem létezne. 2012-ben újragondoltuk a szerepvállalásunkat a környezetvédelem terén, és jelenleg is nagyon hangsúlyos a termékpalettánkban a visszaforgó, újra használható logisztikai csomagolóeszközök tervezése, gyártása, kereskedelme. Így viszont sikeresek tudunk lenni, mert konkrét gazdasági előnye is van a csomagolásnak, a környezettudatosságon túl. Mi az autóiparon keresztül látjuk a nemzetközi piacokat, és a szállítási csomagolásban továbbra sem jellemző az egyutas műszaki habok biológiailag lebomlóra cserélése, viszont a visszaforgó megoldásokra nagyon nagy az igény.
– Villamos-, majd közlekedésmérnöknek indult, sőt, álmában vadászgépet is vezetett, mégis a csomagolástechnikánál kötött ki. Miért is? Utólag nézve viszont kiváló döntés volt, hiszen mindent csomagolva kapunk. Aztán széttépjük a burkot, hogy hozzájussunk a tartalomhoz. Mint karácsonykor. Nem zavarja ez?
(Az interjú teljes terjedelmében a Zöld Ipar Magazin 2020. októberi számában jelent meg nyomtatásban. Megrendelhető digitális formátumban is: https://digitalstand.hu/vasarlas/_kiadvany/_vasarlas/5760