Az idei, év eleji koppenhágai divatheteken már a mindinkább előtérbe kerülő környezeti kihívásokra is keresték a megoldásokat a tervezők. A divat területén is egyre jobban eluralkodik a szemléletmód, hogy a környezetmegóvásban nincs idő késlekedésre, az óra mind hangosabban ketyeg.
A 2020-2021 őszi-téli szezon trendjeit felvonultató év eleji koppenhágai divathetek jó alkalmat teremtettek arra, hogy a tervezők nyissanak a környezetvédelem területén is és a különböző trendeken keresztül elindulhasson egy párbeszéd a klímaváltozás kérdéseiről. A 2020-2021-es őszi-téli szezon már egyértelmű felhívás a dizájnerek felé, hogy válaszokat adjanak a fenntarthatósági kihívásokra a kifutókon is.Az világosan látszik hogy a tervezők egy része felvette a kesztyűt és kifejezetten kritikus hangot üt meg az öltözékeivel. A problémákkal való szembesülés számos kreatív megoldást hozott a várható trendekben is.
Az anyagválasztás területén például markánsan megfigyelhető ez a radikális ideológiaváltás. Újrahasznosított darabok, újragondolt árnyalatok és na természetes anyagokon alapuló dizáj - mindez globális színpaddá változtatja a divatot és arra bátorítja az ágazati szereplőket, hogy minél erőteljesebb és fenntarthatóbb megoldásokat keressenek a meglévő kihívásokra.
De nem csak a skandináv divathónap tobzódott a fenntartható divat újdonságaiban. Londonban a Vin+Omi terveződuó bemutatóján a modellek a hiperelegáns londoni Savoy hotel összegyűjtött műanyagpalackjaiból készült fejfedőket és sálakat viseltek, míg a ruhák alapanyagát helyi csalánrostokból szőtték. A fenntartható kollekciót nem árusították ki, azt kívánva bizonyítani, hogy a kreativitás kifejezése nem kell feltétlenül együtt járjon a minden áron való haszonszerzéssel.
Phoebe English a divatipar mindkét nagy carbonkibocsátású tényezőjével szembeszállt a londoni bemutatón, fricskát mutatva a gyártásnak és az alapanyag globális szállítási módszerének is. Elfekvő készletekből kreált újszerű darabokat úgy, hogy a többi londoni tervező stúdiót kérte fel, küldjenek készülő kollekcióihoz kidobásra szánt alapanyagokat. A gyakorlatilag zero-waste szellemű kollekció darabjai így váratlan, monokróm jelleget hordoznak magukban.
A New York-i divathéten Colinna Strada adott válaszokat a divatipar környezeti kihívásaira. Nem csak hogy az egész kifutót természetes fűvel futtatta be és zöldségágyásokból alakított ki rajta ösvényeket a modellek vonulásához, de a ruhák is rózsaalapú selyemből készültek és felhasznált hozzájuk elfekvő készletekből származó alapanyagot is. A show igazi sztárja a manökenek kezében himbálózó, gyakorlatilag a végletes elhasználódásig újratölthető vizespalack volt.
Az ARLO Stúdió mögött álló két tervező, Charlotte Terry and Julianne Propsting a környezet törékenységére, azon belül is Ausztrália még gyakorlatilag érintetlen területeinek állapotára szerette volna kollekciójával felhívni a figyelmet. A szintén elfekvő készletekből és kizárólag fenntartható gyártásból származó anyagból készült darabok a környezet sebezhetőségéről meséltek a kifutón - miközben a nyomott mintás anyagokhoz a tervezők újrahasznált tintát használtak fel és amennyire lehetett, mellőzték a hagyományos, nagyobb károsanyag-kibocsátású textilnyomtatók használatát is.
Az elsőként hivatalosan szintén a londoni divathéten bemutatott, 90 százalékban reciklikált anyagokból gyártott új Nike-futócipőről korábban pedig itt írtunk.