Ma már tudjuk, hogy az azbeszt egészségkárosító hatását korábban nagyon alábecsültük. Nem segített, hogy ez a hatás csak hosszú évtizedek alatt bontakozik ki, és sajnos ebből is a legrosszabbal áll összefüggésben, azaz rosszindulatú mellhártya-, tüdő-, gége- és petefészek-daganatos megbetegedésekkel.
Hollandiában a többi európai uniós országot megelőzően, már 1993-ban betiltották az azbeszt használatáta különféle termékekben, de még mindig folyamatosan kerülnek azbesztszálak a környezeti levegőbe. Az azbeszttartalmú fékbetétek és azbeszt utak lecserélése már a múlté, azonban a II.világháború után és az 1993 között beépített,napjainkra elöregedett és így az időjárási viszontagságok és a mohásodás miatt sérült azbeszttetők még mintegy 80 millió négyzetméternyi felületen rejtenekkörnyezeti kockázatot (2020. év végi adat).[i]
A magánépületekben a régi hullámlemezek, nyeregtető-lemezek mellett az ablakpárkányok és a központi fűtés kazánja mögötti szigetelőlapok jelentik a legnagyobb veszélyt. Mára már minden ilyen építőanyag csaknem 30 éves, ezért valamennyire rongálódott anyagszerkezetről van szó. Akik építkezésre, rekonstrukcióra vállalkoznak, azoknak az azbesztmentesítésre vonatkozóan bejelentési kötelezettségük is keletkezik a helyi önkormányzatnál. Előfordulhat emiatt, hogy a bontásnak ezt a részétcsak erre szakosodott cégnek engedik elvégezni, aminek végeredményeként az azbeszttartalmú bontott anyagot műanyag csomagolásban rakják le.[ii]
Szerencsére nem minden építőanyag veszélyes, ami régi. Az építkezéshez a Milieu Centraal – összhangban a körforgásos gazdaság célkitűzéseivel –azt javasolja a lakosoknak, hogy a korszerű technológiákat kombinálják a környéken beszerezhető, bontott ajtók, ablakok és fagerendák, WC-csészék vagy tetőcserepek beépítésével, ügyelve a szigetelési tulajdonságok feljavítására, ha például régi ablakkeretekről van szó. A Marktplaats, az Opalis és a Bouwkringloop használt cikkeket is árusító online piacterek is segítenek eligazodni az aktuális választékban.[iii]
Egészen más léptékben zajlik az ipari mennyiségben keletkező azbeszttartalmú hulladék kezelése. Hollandiában 2021. július 1. óta tilos az azbeszttartalmú acélhulladék lerakással történő ártalmatlanítása, azóta ezt a nyersanyagot is reciklálni kell. Évente többtízezer tonnásmennyiségben keletkezik szennyezett acélhulladék a hajók, vasúti kocsik és más ipari létesítmények, épületek bontásából, amiknek a tisztítása nagyon körülményes, és nem csak az azbeszttartalom miatt.
A különféle vaskonstrukciók króm-6 szennyeződése a régi festékrétegek eltávolításakor hasonlóan súlyos egészségügyi kockázatokkal jár. Tilburgben (Észak-Brabant) 2004 és 2011 között körülbelül nyolcszázan voltak ennek kitéve egy vonat-felújítási projekt során, ahol a régi szerelvények rekonstrukcióját a vasúti múzeum számára végezték a szociális segélyből reintegrálódó munkások. Védőfelszerelésük nem volt megfelelő, így többen egészségkárosodást szenvedtek. A kártérítési perek még most sem értek véget.[iv]A vasúti társaság felelősségét mintegy 30 dolgozó egészségkárosodását illetően, 2021 szeptemberében mondta ki a bíróság, de zajlik még a fellebbezési folyamat.
Ha a szennyezett acélkonstrukciók hulladékká válnak, akkor a hagyományos festék-eltávolítás és azbesztmentesítés egészségkárosító, időigényes és költséges is, sok esetben pedig technikailag sem kivitelezhető. A 2020-ban Delfzijlben (Groningen) létesített Purified Metal Company(PMC)szabadalmazott technológiáját épp erre a problémára találták ki. Az acél termikus és kémiai tisztítása során az azbesztszálakösszetevőkre bomlanak: szilícium-oxidra, magnézium-oxidra és vízre. Ezt a lebegő salakot később leválasztják. Hasonló módon a PAH, az EOX és poliklórozott bifenilekis teljesen lebomlanak. Az eltávolított krómot, higanyt és más nehézfémeket pedig a füstgáztisztító rendszer fogja meg. A céget három, acélkohászati tapasztalattal bíró szakember alapította, akiknek a világon elsőként sikerült olyan technológiát megvalósítaniuk, amely biztonságos és pénzügyileg is megvalósítható, és amely a veszélyes anyagokkal szennyezett acélhulladékból tiszta nyersanyagot állít elő.
Az 1550 °C-os nyersvasfürdőben való olvasztás célja olyan tiszta acéltömbök (PMB, Purified Metal BlocksTM) előállítása, amely újra visszavezethető az ipari anyagforgalomba. Összehasonlítva a nyersvas-bányászattal, minden ilyen tömb kilogrammjának előállítása egyúttal 1 kg szén-dioxid-kibocsátás megtakarítását is jelenti.[v]A kész acéltömböket acélipari üzemek és öntödék számára értékesítik.
A nyersvas-tisztítás fontos eleme a körültekintően megtervezett füstgáztisztító rendszer. Az elvezetett füstgáz egy 1200 °C-os utóégetőbe kerül, ahol az esetleges azbesztmaradékot végleg ártalmatlanítják. Mint minden tüzelési folyamatban, ebben a technológiában is keletkeznek nitrogén-oxidok, ezeket DeNoX reaktorokban, katalitikus úton távolítják el. A további két lépésben hozzáadott adalékanyagok részben a nehézfém-eltávolítást szolgálják, amiket a legvégén textilszűrővel választanak le.[vi]
Az éveken át Amszterdamban, az IJ folyón kallódó orosz tengeralattjáró, a graffitikkel díszített Foxtrot B-80 az egyik első azbeszt- és krómtartalmú nyersanyag, amelyet a PMC olvasztott fel és alakított át tiszta acéltömbökké.[vii] Nagyobb mennyiségű szennyezett vashulladék kapcsán legutóbb a belga Dendermonde vasútállomása került a hírekbe. Az évekig mellékvágányokon árválkodó 90 tonnányi rozsdás vagon is Hollandiába, a PMC kohójába került.[viii]Mindkét említett projektben a Renewi Nederland, a PMC exkluzív partnere végezte az elszállítást. Az országos hálózattal bíró cég évente 14 millió tonna hulladékot gyűjt be, ennek 89%-a anyagában vagy energetikailag hasznosul. A legkülönfélébb „hulladékból termék” projektekben működnek közre.[ix]
A jól szervezett logisztika és a visszaforgatásnak kedvező jogszabályi környezet a lerakási tilalom kapcsán igazi sikertörténetté kovácsolta az azbesztmentesítésnek ezt a szegmensét. A Holland Vállalkozási Ügynökség (RVO) a MIA\Vamil programon keresztül, adókedvezményekkel is támogatta a recycling technológia megvalósulását.
Ha a körforgásos gazdaság egészét nézzük, akkor az utóbbi év inkább a stagnálásról szólt. A Holland Környezetértékelési Ügynökség (PBL) számos integrált megközelítésű tanulmány, elemzés és értékelés elvégzésével járul hozzá a környezetpolitikai fejlemények jobbá tételéhez, így az első, 2021-ben készült integrált körforgásos gazdaságról szóló jelentés (ICER) és az idei előrehaladási jelentés elkészítésében is közreműködött. Ezekből leszűrhető, hogy Hollandiában a nyersanyaghasználat egyelőre nem a kívánt irányba halad, és a körforgásos gazdaság megvalósításához sokkal több ösztönzőre, ezen belül a jelenleginél is több pénzügyi eszközre van szükség. [x]
A körforgásos gazdaság nem csak a nyersanyaghasználatról és nem csupán az anyagok visszaforgatásáról szól. Hozzájárul az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez, a környezetszennyezés mérsékléséhez, a biológiai sokféleség csökkenésének megállításához, és az ellátásbiztonságot fenyegető kockázatok csökkentéséhez is. Bár a pénzügyi ösztönzők főleg az újrahasznosítást támogatják, további körforgásos potenciállal rendelkezik a használati cikkek javítása, újrafelhasználása, vagy a nem fosszilis üzemanyagokkal való helyettesítés is.
[i]https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/asbestbeleid
[ii]https://www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/klussen/asbest-in-en-om-het-huis/
[iii]https://www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/verbouwen/tweedehands-bouwmaterialen/
[iv]https://www.bd.nl/tilburg-e-o/een-duik-in-de-soms-gepeperde-rekeningen-van-het-tilburgse-chroom-6-drama~a9f36b8a/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
[v]https://www.rvo.nl/actueel/praktijkverhalen/we-schonen-vervuild-staalschroot-voor-hergebruik-heel-circulair-dus
[vi]https://www.purifiedmetal.com/over-pmc/#ons-verhaal
[vii]https://www.recyclingmagazine.nl/algemeen/breakingpurified-metal-company-verwerkt-asbesthoudend-staal-succesvol/45554/
[viii]https://www.hln.be/dendermonde/grote-schoonmaak-aan-station-oude-goederenwagons-worden-weggehaald~a6728473/
[ix]https://www.recyclingvakbeurs.nl/exhibitor/ecosmart-nederland/
[x]https://www.pbl.nl/sites/default/files/downloads/pbl-2022-voortgangsbericht-circulaire-economie-2022-4470.pdf
(A cikk eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2022 áprilisi számában jelent meg.)