A gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlesztésével tisztábbá, egészségesebbé tehető a városi levegő – üzente a Greenpeace Magyarország a június 27-i demonstrációjával a lezárt pesti alsó rakparton. A környezetvédő szervezet azt várja a város- és kerületvezetőktől, valamint a kormánytól: tartsák meg és fejlesszék tovább mindazokat a koronavírus alatt hozott pozitív intézkedéseket, amelyek segítették, hogy az emberek autók helyett kerékpárral közlekedjenek – ezzel is csökkentve a városok zaj- és levegőszennyezését.
A koronavírus miatti lezárások időszakában érezhetően csökkent a gépjárműforgalom, a városok csöndesebbek lettek, a levegő pedig tisztább, egészségesebb. A korlátozásoknak köszönhetően 2020 áprilisában 40%-kal csökkent a nitrogén-dioxid-szenyezettség Európában, és a tisztább levegőnek köszönhetően 11 ezerrel kevesebb ember halt meg.
A koronavírus miatt bevezetett korlátozások következtében 2020. március 16. és május 15. között Budapesten 19%-kal csökkent a nitrogén-dioxid-szennyezettség az azt megelőző két hónaphoz, és 17%-kal az előző év azonos időszakához képest. Pécsett még jelentősebben, 23%-kal csökkent a levegő NO₂-tartalma az előző hónapokhoz, és 30%-kal az előző évhez képest.
A koronavírus miatt bevezetett korlátozások feloldásával azonban Budapesten ismét megnőtt a forgalom, és az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai alapján a légszennyezettség már most magasabb, mint a járvány előtti időszakban.
Mivel még mindig több mint tízezer magyar hal meg évente a légszennyezés miatt, és a szennyezett levegőben élőkre súlyosabban hathat a koronavírus-fertőzés is, sürgősen ütemtervet kell készíteni a szennyező járművek betiltására városi szinten, országos szinten meg kell tiltani a szennyező gépjárművek behozatalát, a kormánynak pedig anyagilag is támogatnia kell a településeket a tiszta közösségi közlekedési eszközökre való átállásban.
A Greenpeace Magyarország azt várja a magyar döntéshozóktól, hogy minden szinten kezdjenek sürgős intézkedésekbe a valódi zöld fordulat jegyében, az egészséges, tiszta levegő érdekében:
-
A főváros és más települések tartsák meg és fejlesszék tovább mindazokat a koronavírus alatt hozott pozitív intézkedéseket, amelyek segítették a tiszta közlekedés terjedését, például az autók helyett kerékpárral való közlekedést.
-
A fővárosi közgyűlés, a városok vezető testületei fogadják el és sürgősen hozzák nyilvánosságra ütemtervüket a régi, szennyező járművek kivezetésére. Elfogadhatatlan, hogy számos Európai nagyvárossal szemben továbbra is régi füstölő dízelek szennyezik a magyar nagyvárosok levegőjét.
-
A kormány lépjen föl az ellen, hogy Magyarország Európa roncstemetőjévé váljon, és tiltsa be a régi, szennyező dízeljárművek behozatalát Magyarországra. Ezeknek a járműveknek a száma és átlagéletkora ugyanis egyre nőtt hazánkban az elmúlt másfél évtizedben. [6] Az EU-ban Magyarországon fut arányaiban az egyik legtöbb, az európai kibocsátási normáknak nem megfelelő dízeles személyautó [7], melyek jelentős része a nyugat-európai nagyvárosokból kitiltott szennyező dízel [8].
-
A kormány anyagilag támogasson minden várost, köztük Budapestet is a tiszta, modern közösségi közlekedésre való átállásban. A jelenlegi elavult buszok nagyon jelentősen hozzájárulnak városaink légszennyezéséhez – ezeknek a lecserélése csak kormányzati segítséggel lehetséges.