Ugrásszerűen nő a növényi alapú italok népszerűsége, mert egyre több oldalról támadják a tejivást. A környezetvédelmi adatokban a marhatartás és a tej elég rosszul áll.
Tudtad, hogy szójatej, zabtej és rizstej hivatalosan nem is létezik? Az uniós szabályok szerint ahhoz, hogy valamit tejnek lehessen hívni, alapesetben szükség van egy állatra, jellemzően tehénre vagy kecskére. A szója és a zab mögött viszont nincs emlős. Ha megnézed a boltban, akkor látni fogod, hogy a szójatej hivatalos neve szójaital, és hasonló jogi okok miatt nem létezik papíron szójából készült joghurt vagy sajt sem.
Hogy zavarosabb legyen a kép: a kókusztej és a mandulatej, illetve a mogyoróvaj ennek ellenére is jogilag érvényes kifejezés. Az elnevezési furcsaságoknak az áll a hátterében, hogy a tejipar védi a piacát. Minden jogi lehetőséget megragad arra, hogy a növényi alapú fehér italokról ne gondolja senki, hogy a tejet megfelelően helyettesítik. A köznyelv azonban nem olvassa az idevonatkozó uniós perek végzéseit, így például a zabitalt továbbra is sokan tejpótlónak tekintik, és bármennyire is nem szeretnék a tehenészetek, a növényi italokat többnyire a tej alternatívájaként fogyasztják az emberek.
A tejesek szempontjából nem is lenne ez nagy baj, ha a kihívó, vagyis a növényi italok piaca olyan törpe maradt volna, mint amilyen bő 10 évvel ezelőtt volt. Az alternatív italok első képviselője, a belga fejlesztésű szójatej nagyjából ekkor kezdte látványosan bevenni magát a nagyobb európai boltláncok polcaira (attól függetlenül, hogy a kínai konyhában egyébként évszázadok óta használnak szójából nyert hasonló összetevőket). Ám a piac az utóbbi időben nagyon gyors növekedési szakaszba lépett. Az Euromonitor adatai szerint a hivatalosan alternatív tejeknek nevezett termékek piaca 2018-ban már 18 milliárd dollár (5 ezer milliárd forint) forgalmat ért el, és az éves növekedése 9 százalék volt.