Létezik már olyan vegyes üzemű elektromotor, amely nappal napelemes meghajtású, éjszaka pedig vízzel megy. Ezt az úgynevezett fotoelektro-kémiai (FEK) cella teszi lehetővé: az elektromos kapcsok lezárásától füg-gően szolgáltat napenergiából származó elektromos energiát vagy pedig vízbontásból nyert hidrogént, amely tüzelőanyag-cellában elégetve ugyancsak elektromos energiához vezet.
Belgiumban viszont az Antwerpeni és a Leuveni egyetem kutatói a FEK-cella működési elvére alapozva készítettek egy olyan prototípust, amely nem vízből, hanem szennyezett városi levegőből állít elő a napenergiával elektromosságot, illetve hidrogént.
A légszennyezés nemcsak télen, hanem nyáron is fenyegető kockázati tényező, világszerte a negyedik vezető halálozási ok. Az Európai Környezet-védelmi Ügynökség szerint Magyarországon évente 12 800 ember hal meg légszennyezés következtében kialakuló betegségben. A törvényi szabályo-zás szerint megengedett 35 nap helyett több mérőállomáson évente akár 100 napon is eléri a légszennyezettség az egészségügyi határértéket. Az Egészségügy Világszervezet (WHO) szerint a városlakók 80 százaléka él az egészségre veszélyes szintű légszennyezettségben.
A légszennyezés enyhítésére világszerte rengeteg tervvel rukkoltak elő már a fejlesztők, többségük sajnos nem több jópofa ötletnél, mint a városi szmogporszívó-torony, a levegő koromtartalmából előállított tinta, esetleg a légtisztító óriásplakát.
A belga kutatók készüléke azonban több lehet ezeknél. A készülék ráné-zésre két "dobozból" áll: az egyikben zajlik a légtisztítás, a másikban a hidrogén előállítása a maradványanyagok egy részéből. Ezt a hidrogént tárolni lehet, és a későbbiekben szabadon felhasználható, mondta Sammy Verbruggen kutatásvezető.
A napelemmel működtetett fotoelektrokémiai cella membránjához fel-használt nanoanyagok ráadásul nemcsak ugyanolyanok, mint amelyekkel vízből lehet hidrogént előállítani, de még jobb is a hatásfokuk szennyezett levegővel működtetve, tette hozzá a belga biomérnök professzor.
A csapat következő feladata a néhány centiméteres készüléket olyan méretűre nagyítani, ami ipari hasznosítást tesz lehetővé. Onnantól kezdve pedig már "csak" az szükséges, hogy valaki nagy tételben megrendelje az új elektromotort, mert akkor talán még megfizethetővé is válna.
Forrás: 365.Reblog.hu | Kép: nieuws.kuleuven.be
Belgiumban viszont az Antwerpeni és a Leuveni egyetem kutatói a FEK-cella működési elvére alapozva készítettek egy olyan prototípust, amely nem vízből, hanem szennyezett városi levegőből állít elő a napenergiával elektromosságot, illetve hidrogént.
A légszennyezés nemcsak télen, hanem nyáron is fenyegető kockázati tényező, világszerte a negyedik vezető halálozási ok. Az Európai Környezet-védelmi Ügynökség szerint Magyarországon évente 12 800 ember hal meg légszennyezés következtében kialakuló betegségben. A törvényi szabályo-zás szerint megengedett 35 nap helyett több mérőállomáson évente akár 100 napon is eléri a légszennyezettség az egészségügyi határértéket. Az Egészségügy Világszervezet (WHO) szerint a városlakók 80 százaléka él az egészségre veszélyes szintű légszennyezettségben.
A légszennyezés enyhítésére világszerte rengeteg tervvel rukkoltak elő már a fejlesztők, többségük sajnos nem több jópofa ötletnél, mint a városi szmogporszívó-torony, a levegő koromtartalmából előállított tinta, esetleg a légtisztító óriásplakát.
A belga kutatók készüléke azonban több lehet ezeknél. A készülék ráné-zésre két "dobozból" áll: az egyikben zajlik a légtisztítás, a másikban a hidrogén előállítása a maradványanyagok egy részéből. Ezt a hidrogént tárolni lehet, és a későbbiekben szabadon felhasználható, mondta Sammy Verbruggen kutatásvezető.
A napelemmel működtetett fotoelektrokémiai cella membránjához fel-használt nanoanyagok ráadásul nemcsak ugyanolyanok, mint amelyekkel vízből lehet hidrogént előállítani, de még jobb is a hatásfokuk szennyezett levegővel működtetve, tette hozzá a belga biomérnök professzor.
A csapat következő feladata a néhány centiméteres készüléket olyan méretűre nagyítani, ami ipari hasznosítást tesz lehetővé. Onnantól kezdve pedig már "csak" az szükséges, hogy valaki nagy tételben megrendelje az új elektromotort, mert akkor talán még megfizethetővé is válna.