Magyar fejlesztők ötlete tenné fenntartatóvá a városi közlekedést. A Servo Movement a bécsi Pioneers Fesztiválon mutatkozott be, a célja a dugók és a légszennyezés nélküli, de fenntarthatóan működő elektromos városi közlekedés.
A fejlesztők, a Virgo IoT Labor csapata szerint rossz az a megközelítés, hogy a városi elektromos járműveknél az akkut tekintjük a szűk keresztmetszetnek. Szerintük nem azt kell megoldani, hogy minél tovább bírja a jármű egy töltéssel, hanem hogy a városban bárhol lehessen tölteni – írják közleményükben.
A fejlesztők szerint tök jó, hogy egyre több az elektromos autó, de ez nem oldja meg a városi és elővárosi közlekedés problémáit, mert ezek az autók még mindig drágák, és a dugókat se szüntetik meg. Hogy az elektromos biciklik, rollerek, kismotorok mégse tudtak igazán elterjedni, szerintük azért lehet, mert nehéz megoldani a töltésüket.
Az a probléma, hogy tele van az utca elektromossággal, minden világít, mi pedig egyre több lemerülő eszközt hordunk magunkkal, amit szeretnénk feltölteni. Miért ne lehetne töltő minden sarkon, ha az áram már ott van? – idézi a csapat közleménye Csapó Balázst, a Servo Movement alapító dizájnerét.
A sharing economy gondolatán alapuló magyar rendszer három elemből áll:
A tervek szerint az üzleti modell – olyan más sharing economy modellekkel szemben, mint az Airbnb vagy az Uber, ahol az ellenérdekelt felek lobbiereje sok esetben ellehetetleníti a működést – magát az áramszolgáltatót tenné érdekeltté abban, hogy a Servo Movementtel közösen egy jogilag és gazdaságilag fenntartható rendszert hozzon létre – állítja a közlemény. Egy ilyen töltőállomás kialakítása körülbelül 100 ezer forintba kerül.
Forrás: Index | Kép: Index
A fejlesztők, a Virgo IoT Labor csapata szerint rossz az a megközelítés, hogy a városi elektromos járműveknél az akkut tekintjük a szűk keresztmetszetnek. Szerintük nem azt kell megoldani, hogy minél tovább bírja a jármű egy töltéssel, hanem hogy a városban bárhol lehessen tölteni – írják közleményükben.
A fejlesztők szerint tök jó, hogy egyre több az elektromos autó, de ez nem oldja meg a városi és elővárosi közlekedés problémáit, mert ezek az autók még mindig drágák, és a dugókat se szüntetik meg. Hogy az elektromos biciklik, rollerek, kismotorok mégse tudtak igazán elterjedni, szerintük azért lehet, mert nehéz megoldani a töltésüket.
Az a probléma, hogy tele van az utca elektromossággal, minden világít, mi pedig egyre több lemerülő eszközt hordunk magunkkal, amit szeretnénk feltölteni. Miért ne lehetne töltő minden sarkon, ha az áram már ott van? – idézi a csapat közleménye Csapó Balázst, a Servo Movement alapító dizájnerét.
A sharing economy gondolatán alapuló magyar rendszer három elemből áll:
- A lényeg a Servo Powershare, a világ első mindenkienk nyitott közösségi elektromosáram-megosztó rendszere. A töltőállomás közösségi alapon megosztja a közterületekről elérhető szabványos elektromosáram-végpontokat, ezzel bárhol lehetővé teszi elektromos eszközök töltését és üzemeltetését. Az állomásokat telefonos appal lehet használni.
- A második elem egy Linda névre keresztelt saját fejlesztésű elektromos moped. A töltőrendszer viszont nemcsak ezzel a saját modellel működne, hanem minden más európai gyártó hasonló elektromos járművével is.
- A harmadik egy városi járművekbe való fedélzeti számítógép, a Servo OBU KIT, amellyel bármilyen elektromos jármű okoseszközzé alakítható. Az app és a jármű összekötésével a felhasználók láthatják, hogy pontosan hány kilométert tudnak még megtenni az akku aktuális töltöttségi szintje mellett, figyelembe véve a súlyukat, a vezetési stílusukat, a domborzati viszonyokat és a forgalmat. Az alkalmazás azt is megmutatja, hogy hol van a környékükön vagy az úti céljuk környékén töltőállomás.
A tervek szerint az üzleti modell – olyan más sharing economy modellekkel szemben, mint az Airbnb vagy az Uber, ahol az ellenérdekelt felek lobbiereje sok esetben ellehetetleníti a működést – magát az áramszolgáltatót tenné érdekeltté abban, hogy a Servo Movementtel közösen egy jogilag és gazdaságilag fenntartható rendszert hozzon létre – állítja a közlemény. Egy ilyen töltőállomás kialakítása körülbelül 100 ezer forintba kerül.