PR
A Hulladékgazdálkodók Országos Szövetségének június 7-i budapesti, a fémkereskedelem helyzetéről és kilátásairól szóló konferenciáján írták alá azt az együttműködési megállapodást, melynek elsődleges célja a szegmensben működő magyar vállalkozások versenyképességének fokozása és külpiaci sikereinek elősegítése.
A hazai fémkereskedelem helyzetéről és kilátásairól rendezett szakmai eseményt a HOSZ Budapesten. A konferencia kezdeteként együttműködési megállapodást írt alá Nagy Erzsébet, a Magyar Nemzeti Kereskedőház Magyar Kereskedelem-fejlesztési és Promóciós Kft. ügyvezetője és Horváth Ferenc, a Hulladékgazdálkodók Országos Szövetségének elnöke. A szakmai kooperáció célja a hulladékgazdálkodás területén működő magyar vállalkozások versenyképességének fokozása, külpiaci sikereinek elősegítése, valamint az iparághoz kapcsolódó innovatív magyar termékek és szolgáltatások globális piacokon való pozícionálása.
- A magyar vállalkozások hulladékgazdálkodáshoz és a környezetvédelemhez kapcsolódó innovatív termék- és szolgáltatási portfóliója jelentős hozzáadott értéket teremthet mind a regionális, mind a nemzetközi piacokon. A két szervezet szakmai tevékenységének összehangolása pedig elősegíti a hazai iparág szereplőinek a külpiacokon való sikeres megjelenését – mondta Nagy Erzsébet. Horváth Ferenc a HOSZ fémkereskedelmi tevékenységét részletesen is bemutató előadásában pedig többek között arról szólt, a körforgásos gazdaság megteremtése érdekében is bővíteni kell nemzetközi kapcsolataikat.
- Az együttműködésnek a szerződő feleken túl tagvállalataink, környezetiparunk, nemzetgazdaságunk, környezet- és természetvédelmünk egyaránt a nyertesei lehetnek – hangsúlyozta az elnök.
A szakmai előadások a fémkereskedelmi hatóság tapasztalatairól, európai szabályozásáról és a szállítmányozók előtt álló kihívásokról szólta többek között.
A Rail Cargo Group vasúti fémhulladékszállítási gyakorlatáról több előadó is beszélt.
A vállalat 2017-ben Ausztriában 3.105.303 tonna, Magyarországon 962.471 tonna fémhulladékot szállított. Ezek számok azon információk tükrében számítanak magasnak, hogy 2014 óta a piac folyamatosan zsugorodik. A 2016-os mélypont óta a RCG szignifikáns növekedést tud produkálni annak ellenére, hogy az egyes szereplők igényeihez alkalmazkodva folyamatosan változó import-, export-, belföldi- és tranzitforgalmakat bonyolít le, 2017 évi exportja megközelítőleg 583 ezer tonna, importja pedig 71 ezer tonna volt. A kialakult helyzet külön érdekessége, hogy amíg Ausztriában a belföldi forgalom jelentősen visszaesett, addig Magyarországon pont ez erősödik. 2017-ben a Rail Cargo Hungaria Zrt. megközelítőleg 300 ezer tonna fémhulladékot fuvarozott el belföldön. Továbbá szembetűnő, hogy a legnagyobb mennyiségű fémhulladékot Olaszországba fuvarozzák. Mint elhangzott, tovább nehezíti az ócskavasszállítás európai helyzetét, hogy a jelenleg is rögzítésre használt műanyagháló minősége nem kielégítő – előfordul az is, hogy pár száz kilométer után már alkalmatlan az áru kielégítő rögzítésére. Erre jelenthet megoldást a speciálisan kialakított műanyag védőháló, ám ez egyértelműen emelné a fuvarozás költségeit.
Az előadók hangsúlyozták: a Rail Cargo Hungaria annak ellenére is maradéktalanul megfelel a vele szemben állított ügyféligényeknek, hogy a jelenleg is zajló vágányfelújítások miatt sokszor kerülő úton, máskor pedig rendkívüli pontossággal megszervezett fuvarokat kell lebonyolítani.(X)