A teagyártók a filteres teát, az élelmiszergyártók a csomagolást kezdik megújuló alapanyagokból gyártani. Hollandiában a világ első műanyagmentes élelmiszerboltja 700 terméket kínál, köztük joghurtot, húst és is, amiknél már eléggé megszoktuk, hogy plasztikba vannak csomagolva.
Az angliai Just Eat és Deliveroo élelmiszer házhozszállító vállalatok elhatározták, hogy “fenntartható csomagolásra” térnek át, vagyis száműzik a műanyagot.
A váltás mögött az A Plastic Planet nevű zöld szervezet áll, mely telekürtölte a brit sajtót és közéleti diskurzust azzal, amit a Greenpeace is évek óta szajkóz: a plasztik csomagolás -beleértve a műanyag italos poharakat- a folyókban végzi, majd a tengerekbe jut, ott apró darabokra töredezik, a halak és a madarak élelemnek nézik és megeszik őket, s a műanyagszennyezés így bekerül a táplálékláncba.
Az óceánokban hömpölygő plasztikszemét-szigetekért jókora részben az étel- és italfogyasztásunkból megmaradó csomagolások felelősek.
“Nincs logika abban, hogy egy olyan múlandó dolgot, mint az étel, olyan elpusztíthatatlan dologba csomagoljunk, mint a műanyag”, mondta a Sustainable Brands-nek Sian Sutherland plasztikellenes aktivista, az A Plastic Planet társalapítója. Sutherland fontosnak tartja, hogy a vásárlóknak legyen választási lehetősége műanyag és zöld csomagolóanyagok között. Egyelőre ez nem jellemző az élelmiszerkereskedelemre világszerte.
Az említett Just Eat és Deliveroo ahelyett, hogy automatikusan műanyag evőeszközökkel, szívószálakkal és fűszercsomagokkal szolgálnának a csomagolt ételek mellé, lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy opcionálisan kérjék ezeket a termékekhez.
Egy közelmúltbeli piackutatás szerint a válaszadók 74 százaléka szükségtelennek tartja, hogy ilyen eszközökkel látják el a csomagolt, házhozszállított ételeket. (Otthon úgyis van eszcájg.)
A Just Eat összefogott a Skipping Rocks Lab nevű céggel, hogy biológiailag lebomló -sőt megehető- csomagolóanyagokat fejlesszenek. Hínárból. Az Angliában 2009-ben életre hívott Fenntartható Éttermek Szövetségével (SRA) is együttműködnek, hogy csökkentsék a 28 000 étteremből álló tagság plasztikfüggőségét.
Műanyag nélküli teafilter
Az angol kultúra a teázásról (is) híres, így nem csoda, hogy az országban a tea a legkedveltebb, legnagyobb számban fogyasztott ital. Gondolta volna, hogy a filterben, a zacskóban műanyag is van? Ez a polipropilén, egy olyan hőre lágyuló polimer, vagyis műanyagfajta, amit a tealevelet tartalmazó kis csomag lezárásához használnak.
A Unileverhez már évek óta végzett kutatásokat arról, hogyan vonhassa ki ezt az anyagot a tulajdonában lévő PG Tips teamárka filtereiből. Kanadában, Indonéziában és Lengyelországban már sikeresen átállt az új megoldásra: az alapanyag a kukoricakeményítő, vagyis 100 százalékan biológiailag lebomló matéria. (A Unilever egyébként a környezettudatos brit áruházlánc, The Co-operative példája által inspirálódva kötelezte el magát a plasztikmentes jövő mellett.)
A PG Tips új, környezetbarát filtereit márciusban kezdték árusítani, az év végére már mindenütt ezek lesznek kaphatók Angliában. Ami nem kis termékfolyam, hiszen ebből a márkából évente kilenc milliárd darabot adnak el a szigetországban.
Plasztikmentes ABC
Hollandiában megnyílt a világ első élelmiszerboltja, melyben nem található műanyagcsomagolás. Igaz ez félsiker, mivel az Ekoplaza amszterdami áruháza valójában egy pop-up bolt, vagyis csak egy bizonyos ideig van nyitva a megadott helyen. Az amszterdami bolt 700 terméket árusít, köztük joghurtot, müzlit, zöldséget és gyümölcsöt, rágcsálnivalókat és húst – csupa olyan dolgot, amiknél hozzászoktunk, hogy műanyagban szállítják és értékesítik.
A csomagolás az Ekoplazában újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagokból készült, például üvegből, fémből vagy kartonpapírból. Az Ekoplaza állítja, hogy ezek nem drágábbak, mint a plasztik.
Az áruházlánc azonban más kereskedelmi egységeiben is tervezi a műanyagmentesség megvalósítását, majd 2018 végéig 74 boltjában létesít műanyagmentes polcsort, ahol a kihelyezett termékek nem műanyagban vannak. Hágában júniusig megnyit egy másik plasztikmentes boltot is.
Az Ekoplaza vezetői egyébként a cikkünk elején említett A Plastic Planet nevű szervezet kampányából szereztek inspirációt az Ekoplaza vezetői.
Forrás: Klíma Blog | Kép: filmsfortheearth.org
Az angliai Just Eat és Deliveroo élelmiszer házhozszállító vállalatok elhatározták, hogy “fenntartható csomagolásra” térnek át, vagyis száműzik a műanyagot.
A váltás mögött az A Plastic Planet nevű zöld szervezet áll, mely telekürtölte a brit sajtót és közéleti diskurzust azzal, amit a Greenpeace is évek óta szajkóz: a plasztik csomagolás -beleértve a műanyag italos poharakat- a folyókban végzi, majd a tengerekbe jut, ott apró darabokra töredezik, a halak és a madarak élelemnek nézik és megeszik őket, s a műanyagszennyezés így bekerül a táplálékláncba.
Az óceánokban hömpölygő plasztikszemét-szigetekért jókora részben az étel- és italfogyasztásunkból megmaradó csomagolások felelősek.
“Nincs logika abban, hogy egy olyan múlandó dolgot, mint az étel, olyan elpusztíthatatlan dologba csomagoljunk, mint a műanyag”, mondta a Sustainable Brands-nek Sian Sutherland plasztikellenes aktivista, az A Plastic Planet társalapítója. Sutherland fontosnak tartja, hogy a vásárlóknak legyen választási lehetősége műanyag és zöld csomagolóanyagok között. Egyelőre ez nem jellemző az élelmiszerkereskedelemre világszerte.
Az említett Just Eat és Deliveroo ahelyett, hogy automatikusan műanyag evőeszközökkel, szívószálakkal és fűszercsomagokkal szolgálnának a csomagolt ételek mellé, lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy opcionálisan kérjék ezeket a termékekhez.
Egy közelmúltbeli piackutatás szerint a válaszadók 74 százaléka szükségtelennek tartja, hogy ilyen eszközökkel látják el a csomagolt, házhozszállított ételeket. (Otthon úgyis van eszcájg.)
A Just Eat összefogott a Skipping Rocks Lab nevű céggel, hogy biológiailag lebomló -sőt megehető- csomagolóanyagokat fejlesszenek. Hínárból. Az Angliában 2009-ben életre hívott Fenntartható Éttermek Szövetségével (SRA) is együttműködnek, hogy csökkentsék a 28 000 étteremből álló tagság plasztikfüggőségét.
Műanyag nélküli teafilter
Az angol kultúra a teázásról (is) híres, így nem csoda, hogy az országban a tea a legkedveltebb, legnagyobb számban fogyasztott ital. Gondolta volna, hogy a filterben, a zacskóban műanyag is van? Ez a polipropilén, egy olyan hőre lágyuló polimer, vagyis műanyagfajta, amit a tealevelet tartalmazó kis csomag lezárásához használnak.
A Unileverhez már évek óta végzett kutatásokat arról, hogyan vonhassa ki ezt az anyagot a tulajdonában lévő PG Tips teamárka filtereiből. Kanadában, Indonéziában és Lengyelországban már sikeresen átállt az új megoldásra: az alapanyag a kukoricakeményítő, vagyis 100 százalékan biológiailag lebomló matéria. (A Unilever egyébként a környezettudatos brit áruházlánc, The Co-operative példája által inspirálódva kötelezte el magát a plasztikmentes jövő mellett.)
A PG Tips új, környezetbarát filtereit márciusban kezdték árusítani, az év végére már mindenütt ezek lesznek kaphatók Angliában. Ami nem kis termékfolyam, hiszen ebből a márkából évente kilenc milliárd darabot adnak el a szigetországban.
Plasztikmentes ABC
Hollandiában megnyílt a világ első élelmiszerboltja, melyben nem található műanyagcsomagolás. Igaz ez félsiker, mivel az Ekoplaza amszterdami áruháza valójában egy pop-up bolt, vagyis csak egy bizonyos ideig van nyitva a megadott helyen. Az amszterdami bolt 700 terméket árusít, köztük joghurtot, müzlit, zöldséget és gyümölcsöt, rágcsálnivalókat és húst – csupa olyan dolgot, amiknél hozzászoktunk, hogy műanyagban szállítják és értékesítik.
A csomagolás az Ekoplazában újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagokból készült, például üvegből, fémből vagy kartonpapírból. Az Ekoplaza állítja, hogy ezek nem drágábbak, mint a plasztik.
Az áruházlánc azonban más kereskedelmi egységeiben is tervezi a műanyagmentesség megvalósítását, majd 2018 végéig 74 boltjában létesít műanyagmentes polcsort, ahol a kihelyezett termékek nem műanyagban vannak. Hágában júniusig megnyit egy másik plasztikmentes boltot is.
Az Ekoplaza vezetői egyébként a cikkünk elején említett A Plastic Planet nevű szervezet kampányából szereztek inspirációt az Ekoplaza vezetői.