Nemrég befejezték az oslói repülőtér bővítését, amiért a Nordic Office of Architecture volt felelős. Ezzel a 115.000 négyzetméteres bővítéssel megduplázták a repülőtér korábbi méretét, és nem utolsó sorban ezzel ez lett a világ legzöldebb reptere.
A felújított oslói repülőtér hemzseg az energia hatékony megoldásoktól, ráadásul helyben is képes energiát termelni saját magának. Az egyik legfigyelemreméltóbb megoldás, ahogy képes a havat begyűjteni és raktározni, hogy azt a nyáron a hűtésnél használhassák fel. Az ehhez hasonló megoldásoknak köszönhető, hogy ez a repülőtér lett az első a világon, ami elnyerte a BREEAM Excellence besorolást.
Még 1998-ban, amikor megépült a repülőtér, akkor is a Nordic tervezte meg az épületet, közel 20 évvel később most folytatták saját munkájukat. Az oslói építész stúdió a repülőteret egy 300 méteres résszel bővítette. Ezzel megőrizték a repülőtér eredeti kinézetét, nem tűnik idegennek az új rész, mégis a repülőtér kapacitását 19 millió emberről 30 millióra növelték. Ezen kívül természetesen gondoltak az utasokra is, és az ő kényelmüket szolgálja az, hogy most már nem kell olyan sokat sétálnia valakinek, a leghosszabb táv, amit meg lehet tenni, mindössze 450 méter. A vonatállomás is közelebb került, így a szerelvény már a repülőtér szívében áll meg. A természetes fényt is előnyben részesítették, ez által sokkal komfortosabb bent tartózkodni, ráadásul energiát is spórolnak.
A természetes fény használatával, a hó újrahasznosításával, és más módszerekkel a csapat képes volt a repülőtér ökológiai lábnyomát 35 százalékkal csökkenteni. Szinte csak újrahasznosított anyagokkal dolgoztak. Az új szárny a skandináv erdőkből származó fával van felépítve, ezen kívül vannak zöld falak is. Ezen kívül újrahasznosított fémeket, és betont is használtak, amit vulkanikus hamuval kevertek össze.
A teljes reptér szigetelését korszerűsítették, ezzel elérve a "passzív ház" szintet. Ennek és a helyi energia előállításnak köszönhetően, a terminál energiafelhasználása 50 százalékkal csökkent.
Forrás: Tisztajovo.hu | Kép: Tisztajovo.hu
A felújított oslói repülőtér hemzseg az energia hatékony megoldásoktól, ráadásul helyben is képes energiát termelni saját magának. Az egyik legfigyelemreméltóbb megoldás, ahogy képes a havat begyűjteni és raktározni, hogy azt a nyáron a hűtésnél használhassák fel. Az ehhez hasonló megoldásoknak köszönhető, hogy ez a repülőtér lett az első a világon, ami elnyerte a BREEAM Excellence besorolást.
Még 1998-ban, amikor megépült a repülőtér, akkor is a Nordic tervezte meg az épületet, közel 20 évvel később most folytatták saját munkájukat. Az oslói építész stúdió a repülőteret egy 300 méteres résszel bővítette. Ezzel megőrizték a repülőtér eredeti kinézetét, nem tűnik idegennek az új rész, mégis a repülőtér kapacitását 19 millió emberről 30 millióra növelték. Ezen kívül természetesen gondoltak az utasokra is, és az ő kényelmüket szolgálja az, hogy most már nem kell olyan sokat sétálnia valakinek, a leghosszabb táv, amit meg lehet tenni, mindössze 450 méter. A vonatállomás is közelebb került, így a szerelvény már a repülőtér szívében áll meg. A természetes fényt is előnyben részesítették, ez által sokkal komfortosabb bent tartózkodni, ráadásul energiát is spórolnak.
A természetes fény használatával, a hó újrahasznosításával, és más módszerekkel a csapat képes volt a repülőtér ökológiai lábnyomát 35 százalékkal csökkenteni. Szinte csak újrahasznosított anyagokkal dolgoztak. Az új szárny a skandináv erdőkből származó fával van felépítve, ezen kívül vannak zöld falak is. Ezen kívül újrahasznosított fémeket, és betont is használtak, amit vulkanikus hamuval kevertek össze.
A teljes reptér szigetelését korszerűsítették, ezzel elérve a "passzív ház" szintet. Ennek és a helyi energia előállításnak köszönhetően, a terminál energiafelhasználása 50 százalékkal csökkent.