A vírus átformálta mindazt, amit magunkról, a világról és a kettő viszonyáról gondolunk. A korlátozások időszaka alatt megtanultuk, hogyan fogjuk vissza a kiadásainkat, és a legtöbben az élet újraindulása után sem terveznek visszaállni a korábbi, magasabb fogyasztási szintjükre. – derült ki a Cetelem Bank saját ügyfélkörében végzett júniusi felméréséből, mely tovább árnyalta a Cetelem Körkép nemzetközi eredményeit.
A bank tíz ügyfeléből nyolc mondja magát tudatos vásárlónak, és minden második ügyfél állítja, hogy a vírushelyzet hatására sokkal jobban átgondolja, hogy mire költi el forintjait, tudatosabban és felelősebben hoz döntést kiadásairól. Bár állításuk szerint a felelős vásárlás önmagában nem tesz boldogabbá, védjük általa a környezetet, spórolhatunk és elégedettséggel tölt el. A felelős vásárlás olyannyira belső motivációnk, hogy az európai mezőnyben csak a portugálok vallják jobban magukénak a témát.
Olyan új fogyasztási korszakba lépünk, amelyben az üzleteknek és a márkáknak is jelentős kihívással kell szembenézniük. Az aktivista fogyasztó elszántan szeretné megmutatni, hogy az ő generációja az első, aki tudomásul vette a mindig többért folytatott állandó verseny korlátait és veszélyeit. Belátta, hogy a felhalmozás helyett a megvásárolt eszközöket forgatni kell, hogy mindenki hasznot húzhasson belőle. Így olyan új fogyasztási formák látnak napvilágot, melyeket a másként fogyasztás motivációja hoz létre.
A Cetelem Bank minden második megkérdezett ügyfele tervezi, hogy a jövőben tovább használja majd megvásárolt eszközeit mielőtt újat keresne azokból, és tíz ügyfélből három akkor is így tenne, ha ennek javítás lenne az ára. A jövő sikeres kereskedője az lesz, aki segíti vevőit abban, hogy meggondoltan vásároljanak, és gondoskodik a termékek élettartamának meghosszabbításáról. Eljött azon márkák ideje, akik vevőiket arra inspirálják, hogy minél ritkábban vásároljanak. Gyártók, akik a beépített avulás helyett segítenek megőrizni termékeik eredeti állagát, közösségi műhelyek, ahol a kidobás helyett bárki feljavíthatja megkopott használati tárgyait. Bár a bank felmérése szerint mindössze a válaszadók 3%-a tervezi megosztani a jövőben saját eszközeit, világszerte terjednek az újabbnál újabb közösségi megosztáson alapuló rendszerek, például az autókölcsönzés Airbnb-je, ahol bérbeadással kereshet pénzt az az autótulajdonos, aki megosztja autóját másokkal, amikor épp nincs rá szüksége.
Úgy tűnik, vége az eufórikus, társadalmi státuszt jelképező, gondtalan fogyasztás aranykorának. De a tudatos, felelős gondolkodás új, magasabb szintje túlmutat a fogyasztás dimenzióján. A Cetelem Bank ügyfelei a vírus pozitív hozadékaként értékelték azt is, hogy a korlátozások ideje alatt megtanulták jól használni az innovatív digitális megoldásokat, és több időt, figyelmet fordíthattak a családra és saját magukra.