Egyre többen választanak autót környezettudatosan, úgy, hogy sok más paraméter mellett az autó károsanyag-kibocsátását is szem előtt tartják, nekik nyújthat segítséget egy német szövetség tanulmánya, amiben azokat az autókat listázták, amelyek fogyasztása és így szén-dioxid-kibocsátása is alacsony, így például vélhetően még évekig behajthatnak az európai nagyvárosok belvárosaiba. A lista érdekessége, hogy az elektromos autók áramfogyasztásánál az energiamixet is figyelembe vették, így megmutatható, mennyi károsanyag-kibocsátással jár az autók működtetése.
Óvatosan a dízeles autókkal!
A Verkehrsclub Deutschland (VCD) idén is elkészítette listáját azokról az autókról, amelyek keveset fogyasztanak, így nem csak alacsony üzemanyagköltségek mellett üzemeltethetők, de mivel relatíve kevés károsanyagot bocsátanak ki, az egyre szigorúbb szabályozás ellenére nagy valószínűséggel a következő években is behajthatnak majd az európai nagyvárosok belvárosaiba. A közhasznú környezetvédelmi szövetség elsősorban benzin-hibrid, földgázüzemű vagy kicsi és hatékony benzinmotorral hajtott autókat ajánl, a dízelmotoros és a közvetlen befecskendezéses benzinmotoros autók vásárlásáról viszont egyértelműen lebeszéli a vevőket.
Óvatosan a dízeles autókkal!
A Verkehrsclub Deutschland (VCD) idén is elkészítette listáját azokról az autókról, amelyek keveset fogyasztanak, így nem csak alacsony üzemanyagköltségek mellett üzemeltethetők, de mivel relatíve kevés károsanyagot bocsátanak ki, az egyre szigorúbb szabályozás ellenére nagy valószínűséggel a következő években is behajthatnak majd az európai nagyvárosok belvárosaiba. A közhasznú környezetvédelmi szövetség elsősorban benzin-hibrid, földgázüzemű vagy kicsi és hatékony benzinmotorral hajtott autókat ajánl, a dízelmotoros és a közvetlen befecskendezéses benzinmotoros autók vásárlásáról viszont egyértelműen lebeszéli a vevőket.
Fontos a valós fogyasztás
A VCD úgy állította össze a listáját, hogy azon csak olyan autók szerepeljenek, amelyek valós körülmények között is keveset fogyasztanak, így kevés károsanyagot bocsátanak ki. Bár az autógyártóknak tavaly április óta utcai károsanyag-kibocsátási teszteket is végezniük kell az új modelljeiken, ennek ellenére nem minden gyártó tudott adatokat szolgáltatni, így a VCD más forrásokból (Emissions-Kontroll-Institut, spritmonitor.de), is dolgozott, amikor a valós kibocsátási adatokat összesítette, végül a listára csak olyan autók kerülhettek fel, amelyek valós körülmények között kilométerenként kevesebb mint 150 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki.
A lista összeállításakor ezt a metodológiát követte a VCD:
Benzin-hibrid
Ebbe a kategóriába csak Lexus- és Toyota-modellek kerültek. A gyártók 3-4 literes fogyasztást adnak meg hivatalosan, a valóságban azonban jellemzően 5-6 literrel mennek el ezek az autók, a VCD ennek megfelelően igazította a fogyasztási és a CO2-kibocsátási adatokat, sőt, (minden kategóriában) azt is megadták, hogy mennyi a teljes CO2-kibocsátás, ha az üzemanyag előállítását is figyelembe vesszük. A valós CO2-kibocsátás minden ajánlott autónál bőven 150 g/km alatt marad, ha az üzemanyag-előállítást is figyelembe vesszük, akkor egyes modelleknél már a 150-es szint fölé csúszik.
Földgáz
Ebbe a kategóriába a Volkswagen és az Audi egyes modelljei kerültek be. A katalógusokban 3-4 literes fogyasztás szerepel, a valóságban azonban inkább 4-5 liter üzemanyagnak megfelelő az autók fogyasztása a VDC szerint. Az autók CO2-kibocsátása még az üzemanyag előállítását figyelembe véve is a 150-es határon belül marad.
Benzin
Nem csoda, hogy elsősorban (francia és japán) kisautók kerültek fel a benzines autók listájára, ezek fogyasztása és károsanyag-kibocsátása is relatíve alacsony. A gyártók 3,8-5 literes átlagfogyasztással reklámozzák ezeket az autókat, a valóságban azonban reálisabb a jóval 5 liter feletti fogyasztás száz kilométeren, a listára a VCD metodológiája alapján csak olyan autók kerülhettek fel, amelyeknek CO2-kibocsátása 150 g/km alatt van.
Elektromos autók
Ha csak azt nézzük, hogy helyben mennyi károsanyagot bocsátanak ki az elektromos autók, akkor alapból mindegyiknek a listán lenne a helye, a VCD szakemberei azonban azzal is kalkuláltak, hogy a német árammixet alapul véve mennyi károsanyag kerül a levegőbe azzal, hogy az elektromos autók áramot fogyasztanak, de a listán szereplő autók még így is jóval kisebb károsanyag-kibocsátásért felelősek, mint a benzines, a gázos vagy a hibrid autók, ráadásul a német energiamix is egyre inkább a megújulók felé tolódik (arról, hogy az autók előállítása során mennyi károsanyag keletkezik, nincs szó az elemzésben, pedig az összképhez az is hozzátartozik, hogy például az elektromos autók akkumulátorainak előállítása rendkívül energiaigényes és a gyártás során sok károsanyag keletkezik).
Forrás: Portfolio | Kép: Pexels
Óvatosan a dízeles autókkal!
A Verkehrsclub Deutschland (VCD) idén is elkészítette listáját azokról az autókról, amelyek keveset fogyasztanak, így nem csak alacsony üzemanyagköltségek mellett üzemeltethetők, de mivel relatíve kevés károsanyagot bocsátanak ki, az egyre szigorúbb szabályozás ellenére nagy valószínűséggel a következő években is behajthatnak majd az európai nagyvárosok belvárosaiba. A közhasznú környezetvédelmi szövetség elsősorban benzin-hibrid, földgázüzemű vagy kicsi és hatékony benzinmotorral hajtott autókat ajánl, a dízelmotoros és a közvetlen befecskendezéses benzinmotoros autók vásárlásáról viszont egyértelműen lebeszéli a vevőket.
Óvatosan a dízeles autókkal!
A Verkehrsclub Deutschland (VCD) idén is elkészítette listáját azokról az autókról, amelyek keveset fogyasztanak, így nem csak alacsony üzemanyagköltségek mellett üzemeltethetők, de mivel relatíve kevés károsanyagot bocsátanak ki, az egyre szigorúbb szabályozás ellenére nagy valószínűséggel a következő években is behajthatnak majd az európai nagyvárosok belvárosaiba. A közhasznú környezetvédelmi szövetség elsősorban benzin-hibrid, földgázüzemű vagy kicsi és hatékony benzinmotorral hajtott autókat ajánl, a dízelmotoros és a közvetlen befecskendezéses benzinmotoros autók vásárlásáról viszont egyértelműen lebeszéli a vevőket.
Fontos a valós fogyasztás
A VCD úgy állította össze a listáját, hogy azon csak olyan autók szerepeljenek, amelyek valós körülmények között is keveset fogyasztanak, így kevés károsanyagot bocsátanak ki. Bár az autógyártóknak tavaly április óta utcai károsanyag-kibocsátási teszteket is végezniük kell az új modelljeiken, ennek ellenére nem minden gyártó tudott adatokat szolgáltatni, így a VCD más forrásokból (Emissions-Kontroll-Institut, spritmonitor.de), is dolgozott, amikor a valós kibocsátási adatokat összesítette, végül a listára csak olyan autók kerülhettek fel, amelyek valós körülmények között kilométerenként kevesebb mint 150 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki.
A lista összeállításakor ezt a metodológiát követte a VCD:
- Valós körülmények között nem lehet magasabb az autók CO2-kobicsátása kilométerenként, mint 150 gramm
- A dízeles autóknál valós körülmények között a nitrogén-oxid-kibocsátásnak az Euro-6 határérték alatt kell maradnia (itt az összes dízelmotoros autó elvérzett)
- A közvetlen befecskendezéses benzinmotorú autókban kell hogy legyen részecskeszűrő
- Az autók nem lehetnek hangosabbak 73 dB-nél
Benzin-hibrid
Ebbe a kategóriába csak Lexus- és Toyota-modellek kerültek. A gyártók 3-4 literes fogyasztást adnak meg hivatalosan, a valóságban azonban jellemzően 5-6 literrel mennek el ezek az autók, a VCD ennek megfelelően igazította a fogyasztási és a CO2-kibocsátási adatokat, sőt, (minden kategóriában) azt is megadták, hogy mennyi a teljes CO2-kibocsátás, ha az üzemanyag előállítását is figyelembe vesszük. A valós CO2-kibocsátás minden ajánlott autónál bőven 150 g/km alatt marad, ha az üzemanyag-előállítást is figyelembe vesszük, akkor egyes modelleknél már a 150-es szint fölé csúszik.
Földgáz
Ebbe a kategóriába a Volkswagen és az Audi egyes modelljei kerültek be. A katalógusokban 3-4 literes fogyasztás szerepel, a valóságban azonban inkább 4-5 liter üzemanyagnak megfelelő az autók fogyasztása a VDC szerint. Az autók CO2-kibocsátása még az üzemanyag előállítását figyelembe véve is a 150-es határon belül marad.
Benzin
Nem csoda, hogy elsősorban (francia és japán) kisautók kerültek fel a benzines autók listájára, ezek fogyasztása és károsanyag-kibocsátása is relatíve alacsony. A gyártók 3,8-5 literes átlagfogyasztással reklámozzák ezeket az autókat, a valóságban azonban reálisabb a jóval 5 liter feletti fogyasztás száz kilométeren, a listára a VCD metodológiája alapján csak olyan autók kerülhettek fel, amelyeknek CO2-kibocsátása 150 g/km alatt van.
Elektromos autók
Ha csak azt nézzük, hogy helyben mennyi károsanyagot bocsátanak ki az elektromos autók, akkor alapból mindegyiknek a listán lenne a helye, a VCD szakemberei azonban azzal is kalkuláltak, hogy a német árammixet alapul véve mennyi károsanyag kerül a levegőbe azzal, hogy az elektromos autók áramot fogyasztanak, de a listán szereplő autók még így is jóval kisebb károsanyag-kibocsátásért felelősek, mint a benzines, a gázos vagy a hibrid autók, ráadásul a német energiamix is egyre inkább a megújulók felé tolódik (arról, hogy az autók előállítása során mennyi károsanyag keletkezik, nincs szó az elemzésben, pedig az összképhez az is hozzátartozik, hogy például az elektromos autók akkumulátorainak előállítása rendkívül energiaigényes és a gyártás során sok károsanyag keletkezik).