A megújuló energiaforrások totális térhódításához még legalább egy ponton komoly fejlődésnek kell bekövetkeznie. Valahogyan meg kell oldani a hatékony, kevés veszteséggel járó energiatárolást. Számtalan és nagyon sokféle megoldáskeresés zajlik a világban, világszerte elképesztő innovációt, energiát, pénzt és időt fektetnek az akkumulátortechnológia megreformálásába. Márciusban több ígéretes bejelentés is született.
Rögtön a hónap elején röppent fel a hír a hazai médiában (ugyan a cég már január végén megtette a bejelentését), hogy öt perc alatt feltölthető akkumulátort (XFC) fejleszt elektromos autókhoz egy izraeli vállalkozás. A StoreDot nevű startup olyan lítium-ion alapú akkumulátort fejlesztett ki, amelynek feltöltési ideje versenyképes a hagyományos autók tankolási idejével, ugyanis mindössze öt perc alatt eljut a teljesen lemerült állapottól a teljesen feltöltött státuszig.
Az újítás megszünteti az akkumulátorok órákig tartó utántöltését, teljesen megváltoztatjuk az elektromos autók vezetői élményét, felszámoljuk a „távolsági szorongást", vagyis a félelmet, hogy elakadnak energia nélkül az autópályán – nyilatkozta a céget alapító Doron Myersdorf a találmányról.
Ráadásul nincsenek is teljesen egyedül, ugyanis négy jelentős nemzetközi befektető támogatja a StoreDot fejlesztését, mégpedig olyan ipari óriások, mint a Daimler német autógyártó, a British Petroleum az Egyesült Királyságból, a dél-koreai Samsung és a japán TDK elektronikai vállalat. Ebből is jól látszik, nagyon sokan látnak fantáziát az elektromobilitásban.
Myersdorf még 2012-ben alapította meg vállalkozását, amely korábban – az autók meghajtását biztosító akkumulátorok előtt – telefonokon, drónokon és elektromos rollereken tesztelte újfajta akkumulátorait. A StoreDot elkészítette az első gyártósori prototípusokat, aminek célja a technológia bemutatása volt a potenciális EV és az ipari partnerek számára. Ezt az első generációs akkumulátort használták először a kétkerekű EV teljes töltöttségének mindössze 5 perc alatt történő bemutatására, és rendkívül gyors töltést kínál számos más iparág számára, gondoljunk csak a kereskedelmi drónokra vagy a fogyasztói elektronikára.
A StoreDot újítása a könnyű, újratölthető és nagy teljesítményű lítium-ion elemek technológiáján alapul, amelynek feltalálásáért 2019-ben az amerikai John Goodenough, a brit Stanley Whittingham és a japán Akira Yoshino kémiai Nobel-díjat kapott. „Megpróbáltuk bemutatni, hogy ha kicserélünk néhány anyagot egy lítium-ion akkumulátorban, akkor öt perc alatt feltölthetővé válhat” – mondta a mérnök képzettségű cégvezető.
A rendkívül gyors töltési képesség elérése érdekében a többi közt szilíciumra váltották a lítium-ion elem negatív pólusán az addig alkalmazott grafitot, ami kulcsfontosságú áttörést jelent a biztonság, az akkumulátor-ciklus élettartam és a főbb problémák legyőzésében. Már több száz prototípusukat tesztelik a különböző gyártó cégek.
Jelenleg akkumulátoraik olcsóbban előállítható, második generációját fejlesztik, és elkezdték kidolgozni a későbbi tömeggyártáshoz szükséges eszközöket, gépeket is, hogy megpróbálják lerövidíteni a bevezetéséhez szükséges időt. A mintacellákat a StoreDot kínai stratégiai partnere, az EVE Energy Co. Ltd. gyártotta. A StoreDot XFC akkumulátorokat a meglévő Li-ion gyártósorokon lehet gyártani, ellentétben a versenytársak technológiáival, amelyek jelentős ráfordításokat igényelnek az egyedi gyártási berendezésekben. A minták megfelelnek az UN 38.3 szabványnak, amely biztosítja a Li-ion akkumulátorok biztonságát szállítás közben is.
Az elektromos autók kevésbé környezetszennyezőek, ám egyelőre sokkal drágábbak a hagyományos, belsőégésű motorral szerelt gépjárműveknél. 2019-ben a világon eladott autóknak mindössze csak 2,9 százaléka volt elektromos meghajtású a Nemzetközi Energia-ügynökség adatai szerint.
Az új generációs akkumulátorok bevezetését késleltetheti, hogy át kell alakítani miattuk a már felállított töltőállomásokat, ami kapacitásuktól függően 1500 és 10 000 dollár közötti összeget jelenthet állomásonként. Ráadásul élettartamuk csak 3000-3500 feltöltést biztosít, és elöregedésük utánra ki kell dolgozni a lítium-ion akkumulátorok újrahasznosításának rendszerét, ahogy azt a savas ólomakkumulátorok esetében is megtették. Ezen a területen már komoly előrelépések tapasztalhatók, egyrészt a reciklálhatóság már jóval 90 százalék feletti, másrészt a járművek optimális üzemeltetéséhez már nem elegendő teljesítményű akkumulátorok más területeken még megkezdhetik második, harmadik életüket is, így hasznosításuk több évtizedre is kitolható.
A bejelentés egy komoly előrelépés előhírnöke lehet, ugyanis már nem pusztán laboratóriumi tesztekről beszélünk, megtették az első lépést az ipari megvalósítás felé. A szokásosnál kisebb költségű gyártás miatt komoly lökést adhat akár a háztartási energiatárolás elterjedésének is, még jobban segítve a háztartási naperőművek elterjedését.
(A cikk eredetileg a Zöld Ipar Magazin 2021 áprilisi számában jelent meg, teljes terjedelmében elolvasható a lappéldány digitális változatának megvásárlásával itt: https://digitalstand.hu/vasarlas/_kiadvany/_vasarlas/5760