Egy kísérleti projekt keretében napelem-fóliát telepítettek a bécsi Ottakring metróállomás tetejére. Az így nyert áramot a metróállomáson található mozgólépcsők, liftek és a világítás működtetésére használják.
Az osztrák főváros közlekedési vállalata, a Wiener Linien a „Low Carb” nevű EU-s projekt keretében – kísérleti jelleggel – napelem-fóliát telepített az Ottakring (U3) metróállomás tetejére. Az összesen 360 négyzetméteres berendezés teljesítménye 60,3 kWp, és évi 62.000 kilowattórányi áramot termel, amivel évente több mint 21 tonnányi széndioxidtól kímélik meg a környezetet. (a kWp – kilowatt peak, angol rövidítés, a peak szó csúcsot jelent, ez a csúcsteljesítmény mértékegysége. A napelemes rendszerek esetében a csúcsteljesítmény egy névleges érték, ami a napelemek összeadott névleges teljesítményét jelenti 1000 Watt / m2besugárzás esetén.)
A projektet kivitelező Wien Energie – Bécs energiaszolgáltató vállalata – azért ezt a technológiát választotta, mert a napelem-fóliák ötször könnyebbek, mint a hagyományos napelem-modulok, ráadásul rugalmasak is, így kiválóan megfeleltek a helyszín statikai és villámvédelmi követelményeinek. A metróállomás tetejéről származó zöldáramot helyben használják fel: a mozgólépcsőket, lifteket valamint a világítást működtetik vele.
Az osztrák fővárosban egyébként már csaknem minden villamos és metró egyben egy kis erőmű is. A fékezéskor felszabaduló energiát ugyanis visszacsatolják az egyenáramú hálózatba, így a közelben található járművek az induláshoz felhasználhatják az így keletkezett extra energiát. A villamosok esetében már az energiaszükséglet 30 százalékát fedezik ily módon.
A nemzetközi projektben egyébként Magyarország is tag, több más európai város mellett tavaly Szeged, illetve az ottani közlekedési vállalat (SZKT) vett részt benne. A résztvevők a programban megismerkedhettek például az SZKT környezetbarát közlekedés fejlesztési tevékenységeivel (elektromos autótöltők telepítése, önjáró trolibuszok üzeme, bankkártyás jegyautomata projekt, in-motion töltési rendszerű elektromos busz fejlesztése).