A hulladékkezelő vállalatok a legmodernebb technológiák segítségével oldják meg legégetőbb környezetvédelmi problémáink egy részét, és az üzletük akkor virágzik csak igazán, ha javul a gazdagság teljesítménye és a környezettudatosság. A Fidelity International munkatársai összegezték a jövő főbb irányzatait.
A népesség, a jólét és a fogyasztás növekedésével együtt nő a hulladék mennyisége is. A Világbank becslése szerint a világ hulladéktermelése 2050-ig 70%-kal fog nőni. Az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres szerint az lesz az az év is, amikorra az óceánokban található műanyaghulladék tömege meghaladhatja a halállomány tömegét. Ezek a trendek nem csupán az egészségünket és a környezetünket veszélyeztetik, hanem minden kilogrammnyi hulladék, amelyet egy hulladéklerakóban eltemetünk, egy kiló soha többé fel nem használható erőforrást is jelent egyben.
A hulladékhasznosítási piac a hulladékhegyekkel párhuzamosan nő: a 2017-es 303,6 milliárd dollárról 2025-re elérheti a 484,9 milliárd dollárt, ami éves szinten 6 százalékos növekedésnek felel meg. A hulladéklerakók csordultig vannak, az óceánokat elborítja a műanyag – nem csoda, hogy a hulladékgazdálkodással foglalkozó nagyvállalatok és startupok olyan innovatív módszereken dolgoznak, melyek lehetővé teszik az értékes erőforrások visszanyerését.
Az új technológiák többféleképpen is hatékonyabbá tehetik a hulladékgyűjtést. A hulladékgyűjtő tartályokban elhelyezett érzékelők jelezhetik, amikor a tartály megtelt, így csökkenhet a fölösleges fuvarok száma, és optimalizálhatóvá válnak a begyűjtési útvonalak. A német Deutsche Bahn vasúttársaság jelenleg olyan hulladéktartályok tesztüzemét végzi, melyek a narrowband IoT-technológia segítségével akár falakon és betonon keresztül is képesek jeleket sugározni.
Léteznek olyan hulladékgyűjtő tartályok, melyeket napenergiával működő tömörítő berendezéssel is felszereltek, így növelve meg a kapacitásukat és az ürítési időközt. Időközben a vezető nélküli járművek technológiája is fejlődik, így hamarosan sofőr nélküli szemeteskocsik is megjelenhetnek az utakon. A Volvo Svédországban már teszteli a vezető nélküli kukásautókat, melyek biztonsággal közlekednek a sűrűn beépített városokban is, valós idejű adatok alapján módosítják az útvonalukat, és optimalizált sebességváltással, útvonal-tervezéssel és jól megválasztott sebességgel csökkentik az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.