Morgan Spurlock 2004-ben egycsapásra világhírű lett a gyorséttermek kultúráját kipellengérező Super Size Me című dokumentumfilmmel. Ennek folytatásában most a csirkeszendvics-megabiznisz árnyoldalait leplezi le. Pontosabban leplezné. Miután a Twitteren elárulta, hogy a MeToo-kampányban ő is érintett, és bizony nem az áldozati, hanem az elkövetői oldalon, a YouTube elállt a dokumentumfilm forgalmazásától. A film sorsa kétséges.
2004-es filmjével – melyben egy hónapig csak mekis kaját evett – Spurlock azt hangsúlyozta, a gyorséttermek abbéli igyekezetükben, hogy minél több bevételre tegyenek szert, gigaadagokat kínálnak, ami kedvezőtlen étkezési kultúrához, túlevéshez-túlzabáláshoz vezethet, s ez nem feltétlenül egészséges dolog.
A film, ami megváltoztatja a kritizált iparágat
A Super Size Me 65 ezer dolláros büdzséből készült, a moziforgalmazásban 20 millió dollárnyi bevételre tett szert globálisan, és azon ritka filmek egyike, melynek sikerült befolyásolnia az iparágat, melyet ábrázolt. A gyorséttermek hanyagolták a supersize menüket, és egészségesebb termékeket is beújítottak a menüikben (pl. salátát).
És csirkés szendókat is. A második film a csirkeszendvicsek divatjának a hátterét tárja fel: Spurlock egy csirkeszendvicses franchise-ot indít, hogy beleláthasson a csirkefeldolgozóipar helyzetébe, és felfedje az összes trükköt, amit a szendvicsek gyártásában és marketingjében alkalmaznak.
- Van olyan cég, amely szó szerint festi a kisütött csirkemellet, hogy az grillezettnek hasson.
- A csirkehúsok egyre inkább gyártósoron előállított húsipari termékek lettek.
- A cégek óriási pénzeket költöttek rá, hogy e szendvicseket divatba hozzák.
- A termék sikere még inkább felerősítette a „Big Chicken”, vagyis a domináns húsipari nagyvállalatok (Tyson, Perdue, Pilgrim’s, Koch Foods) pozícióját.
- Eközben a farmerek nem részesedtek arányosan e termékek árából.
A Tyson – Spurlock szerint – afféle versenyeztető rendszert használt: évente bizonyos számú csirkét adott a gazdáknak, és a teljesítménnyel arányosan javadalmazta őket (például a csirke mérete, a hús mennyisége alapján). E szisztémában azonban a csirkeszendvicsek reneszánszából keletkező óriási profitok zömében a nagyvállalatoknál maradtak, és kevés jutott belőlük a termelőkhöz.
A filmben szereplő egyik gazda, Charles Morris egyike annak a húsz farmernek, akik beperelték a Tyson húsipari céget Kentuckyban. A Business Insider cikke nem tér ki rá, hogy pontosan miért (egy másik bekezdésben azért nagyon érintőlegesen szó van arról, hogy a farmerek adósságspirálba zuhannak, egyre inkább eladósodnak, de részletekről nem esik szó).