A napokban több hírportálon is kész tényként jelent meg, hogy a magyar állam elektromos autókat vesz, és erre milliárdokat költ el. Ezzel szemben a valóságban vásárlásról a most kihirdetett tender eredményeként nem született döntés.
A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) mindössze keretmegállapodásokat kötött három autóbeszállítóval, ami szerint az állami szervezetek, ha elektromos autót vásárolnak, akkor a tenderen ajánlott modelleket (vagy azok utódmodelljeit) a következő két évben a megadott kedvezménnyel tudják megrendelni az állam által az adott járműkategóriákra meghatározott költségkeret erejéig. A közzétett adatokból semmi sem utal arra, hogy a KEF vagy bármely más állami szervezet vagy állami tulajdonú vállalat akár csak egyetlen egy autóra is adott volna megrendelést ennek a programnak a keretében.
A beszámolók szerint a tender különböző kategóriáiban 3 különböző nyertest hirdettek. Elvileg velük kötöttek most keretszerződést. Ennek ellenére a Kozbeszerzes.gov.hu oldalon egyelőre csak a Gablini csoporttal megkötött szerződés érhető el, amiben 30 kWh-ás, Visia felszereltségű Nissan LEAF modellekre adtak ajánlatot. A Népszava.hu weboldalon megjelent hírben másik két kategóriában nyertesként említik még a Porsche Hungáriát és a Pappas Autot, amelyek vélhetően Volkswagen e-Golf és Mercedes Benz B250e modellekkel nyerhettek, de a hivatalos dokumentumokban ennek nem találtuk nyomát. Ha valaki megtalálja, akkor megköszönjük, ha elküldi a hiteles forrást.
Sajnos ez a tender nem biztosít többet, minthogy az állami szervezetek és vállalatok fix kedvezménnyel juthatnak hozzá ezekhez az autókhoz, miközben leszűkíti a mozgásterüket a választás terén (persze vehetnek máshonnan autókat, de lássuk be, kevesen fognak foglalkozni a kereséssel, ha a KEF egy kész listát kínál. De a legnagyobb baj, hogy jelenleg semmilyen terv nem létezik az állami szervezeteknél és nagyvállalatoknál futó, sokszor kizárólag csak a városokban használt környezetszennyező autók elektromosra való cserélésére.