Az autóipar nagy cégei kilobbizták a Trump-adminisztrációból, hogy vizsgálja felül az Obama-érában bevezetett energiahatékonysági előírásokat, ami a közlekedési szektor emisszió-csökkentését követelte meg. Kalifornia azonban kitart a tisztább mobilitás mellett és kész ezt törvényi erővel érvényesíteni helyi hatáskörben. A nagy autógyárak most próbálnak progresszív, klímatudatos K+F-t és üzletpolitikát felmutatni Kalifornia számára. Az USA tíz tagállamában rendelet szabja meg, hogy az autógyártók mennyi elektromos autót kötelesek gyártani. A GM bejelentette, támogatja e kötelező arány növelését.
A General Motors alelnöke bejelentette, hogy a GM támogatja a a Zéró Emissziós Jármű (ZEV) program erősítését, mely Kaliforniában és az USA kilenc másik tagállamában működik (Connecticut, Maine, Maryland, Massachusetts, New Jersey, New York, Oregon, Rhode Island, Vermont). A rendszer tulajdonképpen törvényi kötelezettséget ró az autógyártókra: eladott autóik bizonyos hányadának elektromos, hidrogéncellás vagy hibrid autóknak kell lenniük.
Az autólobbi elérte a Trump-adminisztrációnál, hogy kezdődjön el a Környezetvédelmi Hivatalnál (EPA) az Obama-érában bevezetett energiahatékonysági előírások felülvizsgálata. Ezek arra kötelezték a gyártókat, hogy kisebb fogyasztású autókat fejlesszenek, hogy így csökkenjen a közlekedés ökolábnyoma, üzemanyag-fogyasztása.
Az autógyártók abban a felemás helyzetben találták magukat, hogy Kalifornia törvényhozó testülete és kormányzója bejelentette, ha Trumpék módosítják (értsd: csökkentik) az üzemanyaghatékonyságot, akkor az 1963-as keltezésű Tiszta Levegő Törvényben adott jogával élve kivonja magát ez alól és továbbra is a környezetkímélőbb követelményekhez tartja magát. Ez azt jelentené, hogy Kaliforniában csakis zöldebb autót adhatnának el az autógyártók, míg másutt szennyezőbbet.
Az autógyárak az elkötelezetten klímatudatos Kalifornia és a klíma-ignoráló Fehér Ház között találták magukat, egy politikai csata kellős közepén. Hogy a zöldebb oldalnak is kedvezzen az iparág, ezért állt elő a GM azzal a szólammal, hogy az elektromos autók gyártását serkentő kreditrendszer megtartása és erősítése jó dolog, sőt ki kellene terjeszteni az USA mindegyik tagállamára. Az óriáscég egyébként a Biztonságosabb, Megengedhetőbb, Energiahatékony Járművek 2021-2026 (SAFE) nevezetű programra adott kommentként hozta nyilvánosságra javaslatát.
Számításaik szerint ezzel 2021 és 2030 között 375 tonna üvegházgáz kibocsátásának vehetnék elejét (a már meglévő ZEV-programnak betudható emisszió-csökkentésen túl). A GM vezetése úgy gondolja, 2021-re 7 százalékra kellene feltornászni a megkövetelt ZEV-krediteket, 2025-ig -évi 2 százalékos emeléssel- 15 százalékra, 2030-ra pedig 25 százalékra. Tervei szerint a General Motors 2023-ig 20 elektromos modellt dob piacra.
Minden iparágnál a szabályozási bizonytalanság az, ami a befektetéseket elijesztő tényező. Világos és kiszámítható szabályozási környezet nélkül nem lehet üzleti tervet készíteni, mert nem világosak a törvények által kirótt pénzügyi terhek. Ennek hiányában a befektetők sem tudják kalkulálni a profitot és részvényeikre kapható lehetséges osztalékot, valamint az árfolyamnövekedést.
“Mi most egy irányba fogadunk, mert sok a bizonytalanság, és az tönkreteszi a tőkét”, fogalmazott Mark Reuss, a GM alelnöke. Talán nem véletlen, hogy neki osztották cégen belül a helyzet kommentálását. Ez azt mutatja, hogy a legfelső szinten bizony félnek az autógyártók azoktól a kínos kérdésektől, hogy miért lobbiztak a Trump-adminisztrációnál az üzemanyaghatékonyság enyhítése mellett.