Nem kérdés, hogy hamarosan az elektromos autók átveszik az uralmat az utakon - már csak az nem tisztázott, hogy milyen hamar fog ez megtörténni. Egyelőre biztosan nem, ugyanis rengeteg kérdés van még az EV-k (electric veichle) körül, amit meg kell oldanunk, ennek egyike például az akkumulátorokhoz kapcsolódik. Ezek gyártása és működtetése ugyanis korántsem olyan környezettudatos, mint ahogyan azt szeretnénk hinni.
Egyelőre nincs közgazdasági értelme az újrahasznosításnak
A lítium ion akkumulátorokat elméletben újra lehetne hasznosítani, csakhogy közgazdasági szempontból egyelőre nem éri meg: olcsóbb újat legyártatni, mint visszaforgatni az anyagokat. Persze felelős gondolkodással ez nem jelentene problémát, de abból soha nem lesz globális trend. Ráadásul a hozzávalók bányászata is olcsóbb, mint a használt akkumulátorok feldolgozása.
Nem biztos, hogy etikusan bányásszák az alkotóelemeket
Ez nem új információ: a napelemekkel is ugyanez a helyzet, a litiumot gyakran nem etikus módon bányásztatják a harmadik világban. Ráadásul az akkumulátorok egyik fő alkotóelemét, a kobaltot általában gyerekmunkások bányásszák.
Véges a nyersanyag
Lehet, hogy átmenetileg jó megoldásnak tűnnek a litium ion akkumulátorok, de nem lehet vég nélkül kinyerni az alkotóelemeiket, ezek ugyanis olyan fémek, amelyekből véges a Föld készlete. A jelenlegi technológiával lehetetlen az egész világ közlekedését elektromosan megoldani. Persze könnyen lehet, hogy a következő évtizedekben kifejlesztünk egy nem lítium alapú megoldást, de ettől egyelőre még messze vagyunk.
Maguk az alkotóelemek is mérgezők
A nikkelbányászat például kifejezetten mérgező, Tibetben és Bolíviában pedig kétséges, hogy fenntartható módon bányásszák a lítiumot. Az ilyen akkumulátorok ráadásul könnyen lehet, hogy mérgező gázokat engednek a környezetbe, ha megsérülnek, és egyelőre az újrahasznosításuk sem környezettudatosan megoldható.
Mi a problémák megoldása? Valószínűleg a lítium ion akkumulátorok esetében semmi. Ezek olyan kétségek, amelyeket nem lehet a jelenlegi technológiákkal megoldani. A legvalószínűbb megoldás az lesz, hogy egy teljesen újfajta energiatárolási módszert alkotunk, amire vannak már feltevések, de olyat nem sikerült találni, ami valóban fenntartható és nagyobb mennyiségben legyártható.
Érdemes megjegyezni egyébként, hogy az elektromos autók akkumulátorai, amelyek magát az autót már nem tudják hajtani, nagyjából 70 százalékos kapacitással még tudnak üzemelni. Szakértők szerint 7-10 évig máshol még használhatók, meghosszabbítható az élettartamuk. Igy viszonylag gyors megoldás lehet az, ha nem dobunk ki annyi elhasznált akkumulátort, ezzel nem generálunk ilyen sok veszélyes hulladékot.